Instytut Sobieskiego proponuje fuzję PKN Orlen i Grupy Lotos

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 16-03-2005, 16:37

Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos, dokończenie budowy rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk i likwidację Nafty Polskiej proponuje Instytut Sobieskiego w swoim "Programie dla sektora naftowego", zaprezentowanym na konferencji prasowej w środę w Warszawie.

Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos, dokończenie budowy rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk i likwidację Nafty Polskiej proponuje Instytut Sobieskiego w swoim "Programie dla sektora naftowego", zaprezentowanym na konferencji prasowej w środę w Warszawie.

    Zdaniem autora programu Pawła Szałamachy, Grupa Lotos ma małe możliwości pozyskiwania kapitału i prawdopodobnie zostanie przejęta przez inną firmę. Szałamacha chce, by był to PKN Orlen i by w ten sposób powstała silna polska grupa paliwowa.

    Program zakłada, że następnie udział Skarbu Państwa w kapitale PKN Orlen powinien być obniżony do 20 proc. To, zdaniem Szałamachy, wystarczy na wywieranie pozytywnego wpływu na najważniejsze decyzje spółki - obecnie, jak podaje program, Skarb Państwa kontroluje w sumie 27,5 proc. akcji PKN Orlen.

    Program przyjmuje, że w nadchodzących latach Polska będzie potrzebowała coraz więcej ropy naftowej. "Proponujemy, aby w tym celu dokończyć budowę rurociągu z Odessy do Gdańska, pomimo do pewnego stopnia nieprzekonywującej argumentacji ekonomicznej. Są to tego typu decyzje, w których względy natury strategicznejpowinny wziąć górę nad kalkulacją ekonomiczną" - powiedział Szałamacha.

    Jego zdaniem, spółka Nafta Polska to zbędne ogniwo w realizacji polityki rządu wobec sektora paliwowego; spółka jest źródłem niepotrzebnych kosztów i należy ją zlikwidować.

    Program przewiduje też zmianę w systemie opodatkowania paliw. Szałamacha zwraca uwagę na duże różnice w obciążeniu akcyzą różnych rodzajów paliw, zwłaszcza na czterokrotną różnicę w opodatkowaniu bardzo podobnych do siebie oleju napędowego i opałowego. "Powszechne jest zastępowanie oleju napędowego opałowym" - stwierdzają autorzy programu.

    Zdaniem Szałamachy, różnicę tę trzeba co najmniej znacznie zmniejszyć poprzez podniesienie akcyzy na olej opałowy i zmniejszenie stawki akcyzy na olej napędowy. Osoby, które używają oleju opałowego zgodnie z przeznaczeniem, mogłyby otrzymywać zwrot części akcyzy.

    Instytut Sobieskiego jest pozarządową, interdyscyplinarną organizacją, prowadzącą badania z zakresu szeroko pojętej tematyki politycznej, gospodarczej i społecznej.

    "Nasze podstawowe zasady to silne i ograniczone państwo, wolność i odpowiedzialność jednostki, swobody gospodarcze, ład społeczny oparty na prawie naturalnym" - informuje Instytut na swoich stronach internetowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane