Inwestycja w reklamę opłaci sięnawet małemu przedsiębiorstwu

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2012-02-06 00:00

Duża konkurencja powoduje dezorientację klientów. Skuteczne zwrócenie na siebie ich uwagi wcale nie musi kosztować wiele

Małe firmy mogą i powinny się reklamować. Zdaniem agencji i domów mediowych, reklama wcale nie oznacza wysokich kosztów. Wręcz przeciwnie. — Małe firmy, bez względu na to, na jakim rynku działają, mają wiele bezkosztowych albo prawie bezkosztowych możliwości zareklamowania się — twierdzi Marcin Kopeć z Laboratorium Reklamy Clos Brothers.

Media lokalne i branżowe

Niskokosztowe operacje to zarówno działania własne firm, jak i te wykonywane z pomocą partnerów zewnętrznych. Czasami wystarczy odpowiednia aranżacja wnętrza i oznakowanie lokalu oraz drogi do niego w sposób umożliwiający szybkie i sprawne dotarcie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku małej, lokalnej restauracji, której zależy na klientach z jej najbliższego otoczenia. Często jednak potrzebne są bardziej zaawansowane działania reklamowe i wtedy mała firma powinna myśleć raczej o lokalnych, branżowych mediach niż ogólnopolskich. Po pierwsze — będzie taniej, po drugie, łatwiej trafić do właściwych odbiorców. Ale na small business otwiera się także telewizja.

— Pojawia się coraz więcej kanałów tematycznych, gdzie reklama jest znacząco tańsza, a dotarcie precyzyjniejsze. Wiadomo bowiem, kto i kiedy dany kanał ogląda — mówi Marcin Kopeć.

Warto także pomyśleć o marketingu szeptanym, który, zdaniem przedstawicieli agencji reklamowych, jest skutecznym i stosunkowo tanim sposobem na reklamę. Coraz więcej mniejszych firm zaznacza swoją obecność także na serwisach zakupów grupowych. Jednak w przypadku podobnych metod trzeba zachować szczególną ostrożność, żeby klienta do siebie nie zrazić.

— Zdarza się bowiem, że liczba klientów, którzy wybrali ofertę danej firmy w ten właśnie sposób, jest zbyt duża w stosunku do jej możliwości i nie jest ona w stanie wywiązać się ze zobowiązania — przekonuje Marcin Kopeć.

Internetowa kopalnia możliwości

Najwięcej możliwości daje internet. — Małe i średnie firmy powinny przede wszystkim myśleć o narzędziach internetowych, dostosowanych do sposobu pracy i wymagań tego typu podmiotów — radzi Michał Daniluk, dyrektor zarządzający domu mediowego PHD. Podstawowa kwestia, z którą firmy zgłaszają się do agencji najczęściej, to zaprojektowanie strony internetowej. Jest to równie ważne jak choćby aranżacja wnętrza lokalu. Warto również pomyśleć o współpracy z agencją PR w ramach moderacji forów internetowych.

— Bardzo często klient, którego nie usatysfakcjonowała usługa, daje upust swojemu niezadowoleniu choćby za pośrednictwem internetu, natomiast zadowolony rzadko się wypowiada. Ważne jest więc, żeby wzmacniać pozytywny przekaz płynący od zadowolonych klientów — mówi Marcin Kopeć.

Istotne znaczenie mają także portale społecznościowe, dzięki którym można nawiązać relacje z klientami. Obecnie w związku z tym, że w każdej niemal branży panuje duża konkurencja, ludzie przestają kupować produkty na podstawie racjonalnych przesłanek. Kierują się emocjami czy wizerunkiem firmy. Bo jak porównać kilkadziesiąt marek? Ważne jest więc dotarcie do konsumenta w sposób niekonwencjonalny. Wtedy rosną szanse, że skorzysta z produktu danej firmy, a potem będzie wracał. Warto też potencjalnego klienta zlokalizować.

— Jesteśmy w stanie anonimowo śledzić każdego internautę, poznając w ten sposób obszar jego zainteresowań, potrzeb i preferencji, aktywności — informuje Marcin Kopeć. Dzięki temu możliwe jest skonstruowanie spersonalizowanego przekazu reklamowego, który znacznie zwiększa efektywność kampanii reklamowej prowadzonej za pośrednictwem internetu. Co więcej, możliwe jest już zakupienie reklamy, w przypadku której płatność następuje dopiero po dotarciu do określonego targetu.

Kampanie telewizyjne, prasowe czy internetowe wiążą się oczywiście z kosztami. Będą niższe, jeżeli strategia zostanie dobrze przemyślana, a podejście kreatywne. Ważne, by zdawać sobie dobrze sprawę z tego, do kogo chce się skierować swój przekaz.

Reklama last minute

Koszty można obniżać także w inny sposób. W tym celu warto śledzić momenty o mniejszym natężeniu tzw. szumu reklamowego, co pozwala na zakup świadczeń reklamowych po znacznie niższych cenach.

— Zazwyczaj jest to początek roku, wakacje, a w niektórych mediach także koniec roku — mówi Jakub Mazur z Media Adviser. Dodaje, że obecnie również niewielkie firmy starają się wykorzystywać tzw. last minute, czyli przecenione świadczenia reklamowe.

— Tutaj dzięki szybkości decyzji MSP mogą skorzystać i budować przemyślane rozwiązania marketingowe na bardzo atrakcyjnych warunkach cenowych. Dotyczy to w dużej mierze wszystkich mediów, dlatego przedsiębiorcy mogą rozpatrywać niemal wszystkie kanały i formy reklamowe — uważa Jakub Mazur. Zdaniem firm zajmujących się organizacją działań reklamowych, kampanie reklamowe zawsze przynoszą efekty — mniejsze lub większe. Może więc zamiast trzymać na kontach nadwyżki finansowe, warto zainwestować je w reklamę?