Jak CPK zmieni system transportowy w Polsce

Materiał przygotowany we współpracy z CPK
opublikowano: 05-09-2019, 22:00

Centralny Port Komunikacyjny i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będą współpracować przy planowaniu i budowie nowego lotniska.

Celem współpracy będzie zaprojektowanie przestrzeni powietrznej po uruchomieniu Portu Lotniczego Solidarność. Szefowie obu instytucji poinformowali o podpisaniu umowy w czasie debaty „Nowa strategia dla lotnictwa cywilnego”.

Uczestnicy krynickiej debaty byli zgodni, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga stworzenia nowego systemu funkcjonowania polskiej przestrzeni powietrznej
Zobacz więcej

NOWE SPOJRZENIE NA NIEBO:

Uczestnicy krynickiej debaty byli zgodni, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga stworzenia nowego systemu funkcjonowania polskiej przestrzeni powietrznej

Zmiany w całym systemie

— Przy budowie CPK chcemy stworzyć optymalną infrastrukturę składającą się z części lotniczej, kolejowej i drogowej. Umowa z PAŻP była konieczna, to element strategii na kolejne 20-30 lat — powiedział Piotr Malepszak, p.o. prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dodał: — Jeśli infrastruktura ma działać efektywnie, to musimy dodać czwarty element — nawigację i umiejętności ludzi. Tłumaczył, że przesunięcie największego polskiego lotniska 40 km na zachód oznacza konieczność przeprojektowania polskiej przestrzeni powietrznej.

— Tworzymy biznesplan dla tej operacji. Dzięki temu dowiemy się, ile będą nas kosztować inwestycje z nim związane. Prace musimy rozpocząć już teraz. W 2020 r. zrobimy pierwsze symulacje nowej struktury, kształtu przestrzeni powietrznej — dodał Janusz Janiszewski.

Umowa przewiduje, że PAŻP włączy się w prace nad planem generalnym (tzw. masterplanem) Portu Lotniczego Solidarność, którego zlecenie spółka CPK planuje na początku przyszłego roku. Dodatkowo PAŻP planuje m.in. budowę i wyposażenie nowoczesnej wieży kontroli lotów (TWR) oraz przygotowanie infrastruktury łączności, nawigacji i dozorowania ruchu lotniczego (CNS). Do momentu otwarcia nowego lotniska agencja zamierza wyszkolić 100 dodatkowych kontrolerów. Tradycyjna służba kontroli lotniska będzie uzupełniona o innowacyjne komponenty, np. zdalne wieże.

Sygnatariusze umowy wspólnie z Piotrem Samsonem, prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, oraz Radosławem Włoszkiem, wiceprezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezesem Kraków Airport, zastanawiali się, jak powinna być skonstruowana nowa strategia dla lotnictwa cywilnego i jakie elementy zawierać. Opracowanie takiego dokumentu zapowiedział w połowie czerwca Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury. Ma zawierać koncepcję rządowej polityki rozwoju sieci lotnisk z uwzględnieniem istnienia CPK.

— Lotnictwo to jest system, w strategii powinny się znaleź ćcele związane ze sposobem rozwoju CPK, portów regionalnych, ale także zasad, na jakich może się rozwijać małe lotnictwo — uważa Piotr Samson.

Jego zdaniem należy przedefiniować sposób szkolenia lotniczego. Ważne są również zasady rozwoju ruchu dronów oraz wypracowanie reguł współpracy z samorządami lokalnymi w kwestiach dotyczących środowiska (przede wszystkim hałasu) i odszkodowań.

— W takim dokumencie należy też, korzystając z przykładów z innych krajów, zaznaczyć, które obszary lotnictwa powinny się znajdować w domenie państwa, a które, pewnie mniejsze, mogą być zarządzane zgodnie z regułami wolnego rynku — dodał prezes ULC.

Niebo dla wszystkich

Rozmówcy zwrócili uwagę także na to, że choć dokument będzie dotyczyć strategii rozwoju lotnictwa cywilnego, to jednak ważną częścią infrastruktury lotniczej jest lotnictwo wojskowe.

— Potrzeby wojsk powietrznych w latach 2014-2019 wzrosły o blisko 30 proc., a do 2024 r. będzie to już 100-procentowy skok — powiedział Janusz Janiszewski.

Podkreślił, że warunkiem realizacji przyszłej strategii jest zabezpieczenie rozwoju polskiej przestrzeni powietrznej zgodnie z europejskimi standardami i regulacjami. PAŻP planuje stworzenie jednego z sześciu działających w Europie centrów przetwarzania danych lotniczych. W ten sposób chce optymalizować ruch lotniczy w Polsce i w Europie.

— Zostaliśmy poproszeni przez szefa generalnego Eurocontrol o pomoc, aby odkorkować europejskie niebo. Dzisiaj część lotów, która powinna odbywać się przez południową część Niemiec przebiega przez polską przestrzeń powietrzną i jest obsługiwana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej — dodał Janusz Janiszewski.

Nad Polską dziennie przelatuje ok. 3 tys. samolotów — z czego 55 proc. nie ląduje na naszych lotniskach. Poważną częścią nowej strategii powinny być zasady współpracy pomiędzy portami regionalnymi a CPK.

— Tak jak w innych krajach: Niemczech, Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii, ważne jest rozłożenie transportu pomiędzy hubem, głównym portem przesiadkowym, jakim ma być CPK, a portami regionalnymi — mówił prezes portu lotniczego w Balicach i przypomniał, że z prognoz wynika, iż w 2035 r. z usług lotniczych w Polsce skorzysta 94 mln pasażerów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2018 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z CPK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu