Jak dobrze sprzedać firmę - rady ekspertów

GN
opublikowano: 2009-06-16 00:00

Giełda, fundusz czy inwestor branżowy. Całość czy tylko mały pakiet — oto garść porad od Ernst Young.

Giełda, fundusz czy inwestor branżowy. Całość czy tylko mały pakiet — oto garść porad od Ernst Young.

Kryzys napędza rynek fuzji i przejęć. Według wielu ekspertów ten trend nasili się. Sprzedaż firmy nie jest prosta. Eksperci podkreślają, że sprzedaż nie sprowadza się do negocjacji kupującego i właściciela.

— Dwu-, trzymiesięczny proces przygotowania spółki do sprzedaży może znacznie złagodzić negatywne konsekwencje procesu sprzedaży. Warto też w tym okresie przygotowawczym zadbać o transparentność spółki oraz wykonać kilka działań porządkujących. Podstawą jest określenie celów i kryteriów procesu sprzedaży. Przydatne są analizy scenariuszy i ocena wartości spółki. Sam proces sprzedaży firmy to okres 6-9 miesięcy intensywnych działań — mówi Bartłomiej Smolarek, dyrektor w dziale doradztwa tran-sakcyjnego Ernst Young, odpowiedzialny za fuzje i przejęcia.

Eksperci Ernst Young, które jest partnerem strategicznym VII Forum Private Equity organizowanego przez "Puls Biznesu", odradzają "podrasowywanie" wyników tuż przed sprzedażą.

— Z firmą jak z dzieckiem, nieustannie się ją rozwija, dba, pielęgnuje i kształtuje. I nie ma tu drogi na skróty. Tylko konsekwentna realizacja długoterminowych planów może trwale zwiększyć wartość firmy i wesprzeć proces sprzedaży biznesu. Krótkoterminowe próby poprawy obrazu zawsze budzą dodatkowe pytania — mówi Bartłomiej Smolarek.

Eksperci podkreślają, że ważne jest, komu się sprzedaje: inne zasady ma fundusz, inne inwestor branżowy, a jeszcze inne gracze giełdowi.

— O wejściu na giełdę powinny myśleć duże, dojrzałe firmy, mniejsze raczej o inwestorze strategicznym. Te średniej wielkości, które są w fazie silnego wzrostu, są najczęściej kupowane przez fundusze private equity. Fundusze kupują zwykle 51-81 proc. udziałów spółki. Natomiast partner strategiczny nabywa zwykle 100 proc. Wymagana transparentność spółki waha się od umiarkowanego poziomu w przypadku funduszy private equity, przez znaczną u partnera strategicznego, aż po dużą w sytuacji wejścia na giełdę — mówi Bartłomiej Smolarek.

Inne korzyści osiągnie też sprzedający.

— Jeśli właściciel chce zachować spory pakiet, to powinien rozmawiać z funduszem lub myśleć o debiucie giełdowym, bo inwestor strategiczny najczęściej kupuje 100 proc. firmy. Fundusze częściej wchodzą do firmy przez podwyższenie kapitału. Na giełdzie najczęściej najpierw jest podwyższenie kapitału i dopiero po jakimś czasie główny właściciel może sprzedać swoje akcje — mówi Bartłomiej Smolarek.

Najczęstsze błędy przy sprzedaży firmy, według Ernst Young

sprzedaż tuż przed spadkiem wyników lub innymi trudnościami

ukrywanie błędów popełnionych przy prowadzeniu firmy

łączenie wielu działalności w jednym podmiocie

gromadzenie prywatnego majątku w spółce

Rady Ernst Young dla sprzedających

bądź wiarygodny

pokaż silny zespół menedżerski

zrealizuj budżet w trakcie procesu sprzedaży

miej wizję, co dalej