Wysoka płaca i benefity pomagają zmotywować kadrę do działania. Równie ważne jest zapewnienie komfortu pracy i dbałość o jej zdrowie psychiczne.
Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi wiąże się z motywowaniem zatrudnionych do pracy. Firmy powinny uwzględnić w tym zakresie oczekiwania swoich podwładnych – a jak wynika z 50. edycji Monitora Rynku Pracy realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad i Instytut Badań Pollster, zatrudnieni chcą od swoich przełożonych podwyżek i partycypowania w ponoszonych przez siebie kosztach. Dotyczy to również branży IT, dla której obok wyższej płacy liczą się również motywatory niematerialne.
– Oprócz wynagrodzenia dla pracowników z branży technologicznej istotne są takie kwestie jak np. możliwość rozwoju i realizowania ciekawych projektów. Benefity pracownicze są ważnym, ale nie kluczowym aspektem wśród oczekiwań – mówi Krzysztof Dworakowski, dyrektor ds. technologii w Cryptiony R&D.
Branża IT to sektor, który z jednej strony oferuje elastyczną pracę, ponadprzeciętne zarobki i liczne benefity – czyli to, czego chce większość specjalistów, a z drugiej – wiąże się z wysokimi wymaganiami i stresem w miejscu zatrudnienia. Takie warunki mogą wpłynąć negatywnie na samopoczucie, a nawet skutkować wypaleniem zawodowym.
Wsparcie emocjonalne
Z raportu „Dwie strony medalu. Dynamiczna branża IT a zdrowie psychiczne”, przeprowadzonego przez platformę HearMe i firmę technologiczną Bitnoise wśród zatrudnionych w szeroko pojętej branży tech, wynika, że 59,3 proc. z nich jest otwartych na rozmowy o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy, a 33 proc. przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy często doświadczało wsparcia ze strony przełożonego (natomiast 23,7 proc. - bardzo często). Trzech na czterech (73,8 proc.) uważa, że ważne jest wsparcie zespołu i potwierdza, że może zwrócić się o pomoc do współpracowników.
– Warto pamiętać, co pokazują również wyniki raportu, że świadomość, jak ważne jest zdrowie psychiczne, ciągle rośnie. Pracownicy branży tech uważają anonimowe wsparcie psychologiczne za jeden z trzech najchętniej wybieranych benefitów ze sfery well-being, zaraz po elastycznym czasie pracy i możliwości pracy zdalnej – mówi Kasia Gryzło, dyrektor generalny HearMe.
Pochwała zwiększa motywację
Zadowolenie z wykonywanych obowiązków służbowych wpływa na efektywność i zaangażowanie w pracy. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, że zachętą nie są wyłącznie benefity ekonomiczne czy home office, bo na satysfakcję pracowników z wykonywanych obowiązków duży wpływ mają czynniki psychologiczne, takie jak np. pochwały i wyróżnienia.
– Z badania wynika, że aż 62,7 proc. pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. To dobry sygnał, bo doceniony pracownik jest bardziej zmotywowany i odpowiedzialny za pracę - mówi Kasia Gryzło.
Specjaliści coraz chętniej korzystają z benefitów związanych ze zdrowiem psychicznym. 57,6 proc. pracowników stwierdziło, że darmowa opieka psychologa wpłynęłaby na decyzję o wyborze miejsca pracy, a połowa najchętniej korzystałaby z opcji anonimowych konsultacji z takim specjalistą. Z kolei 33,9 proc. chętnie wzięłoby udział w kursach mindfullness i medytacji.
Wyzwania i presja
Co drugi programista doświadcza problemów z koncentracją w czasie pracy, a ponad 38 proc. na koniec dnia czuje, że są wykończeni. Połowa badanych pracowników przyznaje, że największą frustrację wywołuje u nich chaos komunikacyjny w firmie. Problemem jest również poczucie bezsensu (31,4 proc.) i monotonia (27,1 proc.).
– Wyzwania i presja. To dwa słowa klucze, które najczęściej słyszę w gabinecie psychologicznym, gdy profesjonaliści z branży IT opisują swoją codzienność. Negatywnie na płynność pracy mogą wpływać też nieaktualne wersje narzędzi pracy, powtarzające się usterki, opóźnienia wynikające z niewywiązania się ze swojej części projektu przez innych członków zespołu lub sprzeczne komunikaty od przełożonych. To z kolei dodatkowo obciąża emocjonalnie pracowników. Dlatego tak ważne jest zadbanie o zdrowe nawyki, np. pracowanie w blokach, robienie przerw i zadbanie o odpowiednią ilość snu - komentuje Magdalena Jelonkiewicz-Bałdys – psycholożka i trenerka biznesu w HearMe.
Pracownicy branży technologicznej są zdania, że w ich zawodzie łatwiej o wypalenie zawodowe (48,3 proc.), dlatego mają konkretne oczekiwania od pracodawcy. 67 proc. specjalistów IT chce, aby przedsiębiorca angażował się w tematykę zdrowia psychicznego. Jednocześnie 77 proc. uważa, że gdyby poprosili o wsparcie od szefa – dostaliby je.