Nieco ponad połowa pracujących (51 proc.) przyznaje, że to właśnie atmosfera i dobre relacje mogą zatrzymać ich na dłużej w firmie, a aż 86 proc. badanych uważa, że brak doceniania przez przełożonego jest impulsem do zmiany pracy - wynika z raportu „Docenianie pracowników 2023” ARC Rynek i Opinia zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska.
Ale odejścia talentów to nie wszystko. Dużym wyzwaniem dla pracodawców jest aktywizowanie tzw. „quiet quittersów”, czyli osób, które wciąż są zatrudnione, jednak nie czują się zmotywowane i po cichu wycofują się z życia firmy. W jaki sposób zadbać o pracowników, by chcieli pozostać częścią organizacji?
Wartość dobrego słowa
Na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na atrakcyjność zatrudnienia niezmiennie jest wynagrodzenie. Nie dziwi więc, że kluczowym elementem mogącym zatrzymać pracownika jest podwyżka (76 proc.). Na drugim miejscu znalazła się wspomniana atmosfera doceniania oraz dobre relacje z przełożonym i zespołem (51 proc.). Dla 46 proc. respondentów istotne są świadczenia pozapłacowe. Pracownicy oczekują również możliwości rozwijania swoich mocnych stron (26 proc.), awansu i większego zakresu odpowiedzialności (21 proc.) oraz dostępu do nowoczesnych narzędzi pracy (19 proc.).
- Warto, aby liderzy i HR-owcy, wypracowując strategię retencyjną, w pierwszej kolejności skupili się na diagnozie potrzeb pracowników w obszarze doceniania i sprawdzili, jakich form wsparcia oczekują oraz jak postrzegają panującą atmosferę i czego brakuje im w codziennej komunikacji. Retencja to dziś jedno z największych wyzwań organizacji, jednak nie sposób na nie odpowiedzieć bez regularnego praktykowania doceniania - mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR w Pluxee Polska.
Co jeszcze liczy się dla pracownika? Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że aż 79 proc. chciałoby w podziękowaniu za pracę otrzymać dodatkową formę wynagrodzenia, np. prezent lub kartę podarunkową. Z kolei 36 proc. badanych pragnie, by zostały dostrzeżone ich mocne strony i chcieliby usłyszeć od szefa, co robią dobrze. Tyle samo respondentów zwraca uwagę na wartość słowa „dziękuję” od przełożonego.
Poznaj program konferencji “Wynagrodzenia i benefity 2024”, 30-31 stycznia, Warszawa >>
Dobra atmosfera wciąga
Jednocześnie pracownicy zaznaczają, że coraz częściej spotykają się w firmie z podejściem pełnym współpracy i wzajemnego docenienia (35 proc.). Tylko 16 proc. badanych rzadziej słyszy pochwały niż słowa dezaprobaty. Natomiast połowa pracujących określa kulturę swoich organizacji jako neutralną – pojawia się zarówno krytyka, jak i podziękowania oraz docenianie wysiłku włożonego w pracę.
Z obserwacji HR-owców wynika, że kandydaci już na etapie rozmów rekrutacyjnych zwracają uwagę na to, jaki styl współpracy i zarządzania funkcjonuje w firmie. Szczególnie młodsze pokolenia chcą mieć pewność, że będą mogły liczyć na współdziałanie, czerpać wiedzę od doświadczonego zespołu i otrzymywać na bieżąco konstruktywną informację zwrotną.
Jak się okazuje, inicjatywa docenienia podejmowana jest również oddolnie. Zdecydowana większość pracowników (91 proc.) deklaruje, że chwali swoich współpracowników i wyraża to słowami lub zachowaniem. Wpływa to na lepszą atmosferę w zespole i firmie – uważa tak 65 proc. badanych. Dla blisko połowy pytanych osób (46 proc.) docenianie innych jest źródłem przyjemności, a dla 32 proc. osób przynosi satysfakcje i wpływa na ich samoocenę. Traktowanie innych w pozytywny sposób udziela się pozostałym współpracownikom - taką zależność zauważyło 27 proc. badanych.