Definicję tajemnicy przedsiębiorstwa reguluje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Są nią m.in. informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne o danej firmie, które mają wartość gospodarczą. Na liście tajemnic firmy mogą być - jak wylicza Marcin Wnukowski, radca prawny, partner w kancelarii Squire Patton Boggs - plany biznesowe, listy kontrahentów, dane o źródłach pozyskiwania surowców do produkcji lub dotyczące organizacji rynków zbytu.
— W grę wchodzą też polityki rabatowe i lojalnościowe przedsiębiorstwa, metody kontroli jakości, wzory użytkowe i przemysłowe, wynalazki, innowacje oraz technologie produkcji. W tym zestawieniu są również dane dotyczące wierzytelności, inwestycji, oszczędności i polityki finansowej firmy — wyjaśnia Marcin Wnukowski.
Majątek i renoma firmy
Partner w Squire Patton Boggs zwraca uwagę, że informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa mają określoną wartość wyrażoną w pieniądzu.
— Ponadto wpływają na wartość rynkową firmy. Nie chodzi tylko o jej majątek, lecz również o jej renomę. Zgodnie z orzecznictwem informacja ma wartość gospodarczą, jeśli jej wykorzystanie pomoże konkurentowi zaoszczędzić wydatki lub zwiększyć przychody — tłumaczy Marcin Wnukowski.
Jakie działania przedsiębiorców mogą chronić informacje stanowiące tajemnicę ich spółek?
— Chodzi o zastosowanie odpowiednich informatycznych lub technicznych narzędzi ochrony danych firmowych. Dostęp do nich powinny mieć jedynie osoby do tego uprawnione. Istotny jest również monitoring i kontrola dostępu do pomieszczeń, w których znajdują się wspomniane informacje. Nie mniej ważne są właściwe procedury obiegu dokumentów, a także możliwość zawierania z pracownikami umów o zachowaniu poufności lub zamieszczania stosownych klauzul w tych dokumentach wraz z sankcjami za ich niewypełnienie — podkreśla Marcin Wnukowski.
Justyna Dereszyńska, radca prawny w Squire Patton Boggs, radzi przedsiębiorcom, aby kontrolowali, kto posiada dostęp do wspomnianych informacji. Zauważa, że ujawnienie danych na temat nowego produktu ograniczonemu gronu kontrahentów nie musi oznaczać, że tajemnica firmy już nie będzie chroniona. Wystarczy, że przedsiębiorca wyraźnie zastrzeże poufność tych informacji i podpisze odpowiednią umowę zakazującą ich dalszego wykorzystywania przez wspomnianych kontrahentów.
Zabezpieczenie roszczeń
— Bezprawne ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Producent lub dystrybutor danego towaru może odpowiadać za wspomniany czyn, jeśli okaże się, że wiedział, że jego produkt ma właściwości estetyczne lub funkcjonalne, które powstały w wyniku działań osób naruszających tajemnicę innego przedsiębiorcy — zaznacza Justyna Dereszyńska.
Wyjaśnia, że poszkodowanemu przedsiębiorcy przysługują roszczenia przewidziane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Oprócz tego — jak dodaje — może on skorzystać również z tzw. instrumentów ochronnych, które zakłada prawo własności przemysłowej.
— Wszystkie roszczenia mogą być dochodzone przed sądami na drodze procesu cywilnego. W niektórych sytuacjach istnieje również możliwość skorzystania z instytucji zabezpieczenia roszczeń i z procedur przewidzianych dla ochrony szeroko pojętej własności intelektualnej. W przypadku stosowania zabezpieczenia sąd może zakazać wykorzystywania ujawnionych bezprawnie informacji do wydania prawomocnego zakończenia procesu. Może również nakazać osobie naruszającej tajemnicę przedsiębiorstwa opublikowanie oświadczenia o toczącym się sporze sądowym — podkreśla Justyna Dereszyńska.