Z raportu “Od liczb do innowacji: jak dyrektor finansowy wpływa na rozwój biznesu”, przygotowanego przez Ayming Polska, wynika, że szefowie firm są kluczowymi osobami w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących rozwijania innowacji w przedsiębiorstwach. W ostatnim czasie rośnie jednak rola na tym polu dyrektorów finansowych. Najczęściej współpracują oni w tej dziedzinie z prezesami spółek, rzadziej z dyrektorami ds. technologii i kierownikami projektów.
Zdaniem 70 proc. badanych przedstawicieli biznesu to oni odpowiadają za rozwijanie innowacyjnych przedsięwzięć w firmach. Natomiast 32 proc. respondentów wskazało dyrektorów finansowych. W dalszej kolejności znaleźli się dyrektorzy ds. technologii (22 proc. wskazań), szefowie zespołów projektowych (6 proc.) i działów B+R (4 proc.).
– Prezesi zarządów spółek odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu strategii firm. Dzięki swojej pozycji i możliwości wpływania na kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa nadzorują rozwój innowacji. Przekazanie odpowiedzialności za zarządzanie nowatorskimi projektami pozostałym członkom zarządu, w tym m.in. dyrektorowi finansowemu, niesie ze sobą sporo korzyści – mówi Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający w Ayming Polska.
Zwraca uwagę, że wspomniani dyrektorzy mają nie tylko wiedzę na temat finansów danego przedsiębiorstwa, ale posiadają również kompetencje strategiczne.
– Dyrektorzy finansowi koncentrują się szczególnie na efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa. Są odpowiednio przygotowani do przekształcania innowacyjnych wizji firmy w opłacalne projekty – zaznacza Piotr Frankowski.
Według raportu aż 54 proc. badanych dyrektorów finansowych uważa, że ich rola w powstawaniu nowatorskich rozwiązań w firmach jest kluczowa. Większość z nich widzi siebie w roli nie tylko strażników finansów, lecz również partnerów biznesowych, którzy mają wpływ na kształtowanie strategii przedsiębiorstwa.
Współpraca różnych działów
W tworzeniu przełomowych innowacji Piotr Frankowski bardziej docenia rolę zespołów niż indywidualnych twórców.
– Delegowanie jednej osoby do zarządzania niesztampowymi projektami może być ryzykowne. Jednostkowe podejście do przedsięwzięć może nie uwzględnić różnorodnych aspektów i znacznie ograniczyć pulę pomysłów. Zarządzanie innowacjami to umiejętność brania pod uwagę różnych perspektyw i korzystania z kompetencji pracowników przy wsparciu finansowym i strategicznym kierownictwa. Choć indywidualne działania są ważne, to jednak współpraca między różnymi działami i specjalistami w firmie odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu niesztampowych rozwiązań – ocenia Piotr Frankowski.
Z raportu Ayming Polska wynika, że 75 proc. badanych dyrektorów finansowych kooperuje na tym polu z prezesami firm. Taki tandem tworzą również osoby, które zarządzają budżetem przeznaczonym na innowacje. Natomiast z dyrektorami ds. technologii, szefami zespołów projektowych i działów B+R współpracuje odpowiednio: 56 proc., 25 proc. i 6 proc. dyrektorów finansowych. Taka kooperacja – zdaniem Piotra Frankowskiego – często jest niewystarczająca, aby efektywnie zarządzać innowacjami.
– Współpraca w tej dziedzinie między działami finansowym i B+R w przedsiębiorstwach powinna być priorytetowa. Osoba odpowiedzialna za zarządzanie kosztami przedsięwzięcia powinna stworzyć odpowiednią strategię finansowania innowacji, która uwzględni m.in. dotacje i ulgi podatkowe – zaznacza Piotr Frankowski.
Zwrot kosztów
Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, dyrektor od podatków i innowacji w Ayming Polska, zachęca przedsiębiorców do korzystania m.in. z ulgi B+R. Jej zaletą – podkreśla – jest konieczność wykazania przez beneficjenta innowacyjności danego przedsięwzięcia jedynie na poziomie firmy.
– To najłatwiejszy mechanizm wspierający firmy w rozwijaniu innowacji. Od 2022 r. przedstawiciele biznesu mają możliwość zwrotu aż 200 proc. kwalifikowanych kosztów poniesionych na badania i rozwój. Warto pamiętać, że - również od 2022 r. - mogą korzystać z nowych ulg: na robotyzację, prototypy i innowacyjnych pracowników – wylicza Agnieszka Hrynkiewicz.
Obecnie innowatorzy mogą ubiegać się również o dotacje w konkursie Ścieżka SMART z działania 1.1 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Innowacyjne projekty powinny być realizowane w konsorcjach złożonych tylko z przedsiębiorstw lub firm i organizacji badawczych albo pozarządowych. Liderem każdego partnerstwa musi być przedsiębiorstwo. W konkursowej puli jest aż 1,3 mld zł.
– Realizacja projektu wspólnie z konsorcjantami oznacza dla przedsiębiorstwa niższe koszty przedsięwzięcia i mniejsze ryzyko biznesowe, bo rozkłada się ono na wszystkich partnerów – zwraca uwagę Szymon Łokaj, partner w Grupie Innology.
Prace B+R
Konkurs jest szansą dla wielu mikro, małych i średnich firm, którym nie powiodło się w poprzednim naborze Ścieżka SMART. Warto podkreślić, że każdy projekt może dotyczyć jednego lub kilku modułów. Jeśli w skład konsorcjum wchodzi duża firma, wówczas elementem działalności gospodarczej, który musi być uwzględniony w planowanym przedsięwzięciu, są prace B+R. Natomiast w przypadku MŚP projekt powinien dotyczyć albo B+R albo wdrażania innowacji. Nabór prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończy się 8 lutego.
Natomiast w drugiej połowie stycznia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosi konkurs dotacyjny „Granty na eurogranty” z działania 2.12 FENG. Jego celem jest zwiększenie innowacyjności polskich firm z sektora MŚP. Dotacje pomogą im w zdobyciu funduszy unijnych rozdzielanych przez Komisję Europejską. Granty sfinansują działania beneficjentów związane m.in. z poszukiwaniem partnerów do realizacji innowacyjnych projektów. W puli jest 43 mln zł.