Jak żak wybiera pracodawcę

DCZ
opublikowano: 28-05-2012, 00:00

Studenci oczekują średnio 3063 zł pierwszej pensji. Więcej spodziewają się słuchacze IT — 3500 zł, a humanistom wystarczy 2700 zł.

Demografowie przewidują, że liczba utalentowanych absolwentów wchodzących corocznie na rynek pracy będzie spadała. Pracodawcy coraz częściej mają kłopoty ze stworzeniem kompetentnego zespołu pracowników. Dlatego warto wsłuchać się w opinie samych studentów: czego oczekują od przyszłych pracodawców, w jakich firmach chcieliby pracować.

Według badania Universum Student Survey 2012, polscy studenci, wybierając najbardziej pożądanych pracodawców, sprawdzają przede wszystkim, jaki rozwój zawodowy firma może im zaoferować.

— W tym roku najczęściej wybieranymi atrybutami atrakcyjności pracodawców były: dobre referencje do przyszłej kariery, wysokie zarobki w przyszłości, profesjonalne szkolenia i jasno określona ścieżka awansu. Dodatkowym bodźcem przy wyborze była aktywność pracodawców na uczelniach, w mediach społecznościowych i prasie — wyjaśnia Sebastian Dyla, senior employer branding w Universum.

Badanie pokazuje, że studenci w pierwszej kolejności wybiorą pracę, która zapewni im profesjonalne szkolenia, dzięki czemu będą mogli podnosić kwalifikacje. Najczęściej ten aspekt wskazują studenci kierunków biznesowych i informatyki. Tylko wśród słuchaczy inżynierii i budownictwa możliwość rozwoju w pracy zawodowej przegrywa z bezpieczeństwem zatrudnienia. Na trzecim i czwartym miejscu w hierarchii spraw ważnych dla atrakcyjności pierwszej posady znalazły się: praca pełna wyzwań (ważniejsza dla studentów IT i inżynierii), możliwość wyjazdów i pracy za granicą (atrakcyjne średnio dla 35 proc. ankietowanych z kierunków biznesowych, humanistycznych i nauk ścisłych).

Dalsze pozycje zajmują: praca w nienormowanym czasie i zorientowana na działanie zespołowe. Na końcu są prace, które wymagają interakcji z klientem i stanowiska, które się wiążą z dużą odpowiedzialnością. Mało młodych ludzi jako cel zawodowy wskazuje bycie liderem i zajęcie kierowniczego stanowiska (tylko 15 proc.) Idealny — według studentów — pracodawca powinien zapewnić kreatywne środowiskopracy, przyjazną atmosferę i szanowanie pracowników. Ważne jest też, żeby liderzy w firmach wspierali rozwój nowych pracowników. Studenci często budują ocenę pracodawcy na podstawie skojarzeń z marką. Aż 40 proc. wskazuje prestiż pracodawcy jako jeden z głównych wyznaczników jego atrakcyjności. Następny jest potencjał rozwoju przedsiębiorstwa. Dla szukających pracy w IT i inżynierii najważniejsze jest postrzeganie pracodawcy, jako innowacyjnego. W badaniu udział wzięło 18 119 studentów z największych uczelni w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane