Demografowie przewidują, że liczba utalentowanych absolwentów wchodzących corocznie na rynek pracy będzie spadała. Pracodawcy coraz częściej mają kłopoty ze stworzeniem kompetentnego zespołu pracowników. Dlatego warto wsłuchać się w opinie samych studentów: czego oczekują od przyszłych pracodawców, w jakich firmach chcieliby pracować.
Według badania Universum Student Survey 2012, polscy studenci, wybierając najbardziej pożądanych pracodawców, sprawdzają przede wszystkim, jaki rozwój zawodowy firma może im zaoferować.
— W tym roku najczęściej wybieranymi atrybutami atrakcyjności pracodawców były: dobre referencje do przyszłej kariery, wysokie zarobki w przyszłości, profesjonalne szkolenia i jasno określona ścieżka awansu. Dodatkowym bodźcem przy wyborze była aktywność pracodawców na uczelniach, w mediach społecznościowych i prasie — wyjaśnia Sebastian Dyla, senior employer branding w Universum.
Badanie pokazuje, że studenci w pierwszej kolejności wybiorą pracę, która zapewni im profesjonalne szkolenia, dzięki czemu będą mogli podnosić kwalifikacje. Najczęściej ten aspekt wskazują studenci kierunków biznesowych i informatyki. Tylko wśród słuchaczy inżynierii i budownictwa możliwość rozwoju w pracy zawodowej przegrywa z bezpieczeństwem zatrudnienia. Na trzecim i czwartym miejscu w hierarchii spraw ważnych dla atrakcyjności pierwszej posady znalazły się: praca pełna wyzwań (ważniejsza dla studentów IT i inżynierii), możliwość wyjazdów i pracy za granicą (atrakcyjne średnio dla 35 proc. ankietowanych z kierunków biznesowych, humanistycznych i nauk ścisłych).
Dalsze pozycje zajmują: praca w nienormowanym czasie i zorientowana na działanie zespołowe. Na końcu są prace, które wymagają interakcji z klientem i stanowiska, które się wiążą z dużą odpowiedzialnością. Mało młodych ludzi jako cel zawodowy wskazuje bycie liderem i zajęcie kierowniczego stanowiska (tylko 15 proc.) Idealny — według studentów — pracodawca powinien zapewnić kreatywne środowiskopracy, przyjazną atmosferę i szanowanie pracowników. Ważne jest też, żeby liderzy w firmach wspierali rozwój nowych pracowników. Studenci często budują ocenę pracodawcy na podstawie skojarzeń z marką. Aż 40 proc. wskazuje prestiż pracodawcy jako jeden z głównych wyznaczników jego atrakcyjności. Następny jest potencjał rozwoju przedsiębiorstwa. Dla szukających pracy w IT i inżynierii najważniejsze jest postrzeganie pracodawcy, jako innowacyjnego. W badaniu udział wzięło 18 119 studentów z największych uczelni w Polsce.