Studenci oczekują średnio 3063 zł pierwszej pensji. Więcej spodziewają się słuchacze IT — 3500 zł, a humanistom wystarczy 2700 zł.
Demografowie przewidują, że liczba utalentowanych absolwentów
wchodzących corocznie na rynek pracy będzie spadała. Pracodawcy coraz
częściej mają kłopoty ze stworzeniem kompetentnego zespołu pracowników.
Dlatego warto wsłuchać się w opinie samych studentów: czego oczekują od
przyszłych pracodawców, w jakich firmach chcieliby pracować.
Według badania Universum Student Survey 2012, polscy studenci,
wybierając najbardziej pożądanych pracodawców, sprawdzają przede
wszystkim, jaki rozwój zawodowy firma może im zaoferować.
— W tym roku najczęściej wybieranymi atrybutami atrakcyjności
pracodawców były: dobre referencje do przyszłej kariery, wysokie zarobki
w przyszłości, profesjonalne szkolenia i jasno określona ścieżka awansu.
Dodatkowym bodźcem przy wyborze była aktywność pracodawców na
uczelniach, w mediach społecznościowych i prasie — wyjaśnia Sebastian
Dyla, senior employer branding w Universum.
Badanie pokazuje, że studenci w pierwszej kolejności wybiorą pracę,
która zapewni im profesjonalne szkolenia, dzięki czemu będą mogli
podnosić kwalifikacje. Najczęściej ten aspekt wskazują studenci
kierunków biznesowych i informatyki. Tylko wśród słuchaczy inżynierii i
budownictwa możliwość rozwoju w pracy zawodowej przegrywa z
bezpieczeństwem zatrudnienia. Na trzecim i czwartym miejscu w hierarchii
spraw ważnych dla atrakcyjności pierwszej posady znalazły się: praca
pełna wyzwań (ważniejsza dla studentów IT i inżynierii), możliwość
wyjazdów i pracy za granicą (atrakcyjne średnio dla 35 proc.
ankietowanych z kierunków biznesowych, humanistycznych i nauk ścisłych).
Dalsze pozycje zajmują: praca w nienormowanym czasie i zorientowana na
działanie zespołowe. Na końcu są prace, które wymagają interakcji z
klientem i stanowiska, które się wiążą z dużą odpowiedzialnością. Mało
młodych ludzi jako cel zawodowy wskazuje bycie liderem i zajęcie
kierowniczego stanowiska (tylko 15 proc.) Idealny — według studentów —
pracodawca powinien zapewnić kreatywne środowiskopracy, przyjazną
atmosferę i szanowanie pracowników. Ważne jest też, żeby liderzy w
firmach wspierali rozwój nowych pracowników. Studenci często budują
ocenę pracodawcy na podstawie skojarzeń z marką. Aż 40 proc. wskazuje
prestiż pracodawcy jako jeden z głównych wyznaczników jego
atrakcyjności. Następny jest potencjał rozwoju przedsiębiorstwa. Dla
szukających pracy w IT i inżynierii najważniejsze jest postrzeganie
pracodawcy, jako innowacyjnego. W badaniu udział wzięło 18 119 studentów
z największych uczelni w Polsce.
© ℗