Jak zwiększyć zaangażowanie kadry

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-05-16 20:00

Pracownicy, który niechętnie wykonują swoje obowiązki, generują dla firmy spore koszty.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaka część pracowników w firmach nie jest zaangażowana?
  • Dlaczego zaangażowanie pracowników jest ważne?
  • Co można zrobić, żeby pracownicy byli bardziej zaangażowani?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rośnie świadomość tego, że dobrostan pracowników i ich zaangażowanie to ważne aspekty w kontekście wyników firm. Jednak nadal blisko jedna trzecia Polaków nie czuje się związana ze swoim miejscem pracy i nie ma motywacji do działania. Z raportu „Zaangażowanie 2023”, opracowanego przez platformę Enpulse, wynika, że 19 proc. pracowników niechętnie wykonuje swoje obowiązki służbowe, a 14 proc. czuje się nieszczęśliwa w swojej pracy i szuka nowego miejsca zatrudnienia.

Motywacja a zarządzanie

Przy tym miarą zaangażowania pracowników nie jest liczba godzin spędzonych w pracy, tylko to, czy identyfikują się z organizacją, jej celami i wartościami, czy dobrze mówią o firmie, chcą w niej pozostać i mają motywację do wypełniania obowiązków służbowych. Zaangażowany pracownik czuje się w firmie bezpiecznie. Ma też poczucie sensu – widzi efekty swojej pracy i zawsze może liczyć na konstruktywną informację zwrotną od przełożonego.

– W uproszczeniu można powiedzieć, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego, jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, stwarzamy warunki do rozwoju i włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników, a także o odpowiednim wynagrodzeniu – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse.

Weź udział w kolejnej edycji kongresu HR Summit >>

Co obniża zaangażowanie

Dodaje, że negatywnie na zaangażowanie pracowników może wpłynąć przede wszystkim chaos i brak transparentności – niejasne oczekiwania, niesprawiedliwe traktowanie czy brak komunikacji na linii przełożony-pracownik. Dużo złego może wyrządzić również brak sprawczości i ograniczone możliwości rozwoju.

– Warto wziąć ten aspekt pod uwagę, ponieważ niezaangażowani pracownicy to duże zagrożenie dla firmy – jej efektywności i wyników finansowych. Osoby, które nie czują się związane ze swoim miejscem pracy, przebywają na zwolnieniach lekarskich dłużej niż ich zaangażowani koledzy. Dodatkowo niezaangażowani pracownicy nie przykładają się należycie do wykonywanych zadań służbowych i generują koszty. Jedna z ekspertek zajmujących się problematyką wzrostu zaangażowania w pracę obliczyła, że straty pracodawców z tego tytułu mogą sięgać nawet 35 proc. wynagrodzenia pracownika – mówi Magda Pietkiewicz.

Natomiast zaangażowany pracownik to same korzyści – rzadko chodzi na zwolnienia, jest kreatywny i zmotywowany do działania.

– Takie osoby to także najlepsi ambasadorzy firmy – pomagają zdobyć i utrzymać nowych klientów oraz pracowników – zwraca uwagę Magda Pietkiewicz.