Jakość w Polsce

Justyna Płudowska
opublikowano: 23-05-2006, 00:00

Zdecydowanie najbardziej popularną normą pozostaje ISO 9001: 2000. To również stała tendencja światowa.

Na naszym rynku w 2005 r. zanotowano 35-procentowy wzrost liczby wydanych certyfikatów wg normy ISO 9001:2000. Na to zjawisko ma wpływ coraz większa rozpoznawalność znaku ISO zarówno wśród klientów detalicznych, jak i partnerów biznesowych.

— W Polsce przyrost certyfikatów ISO 9001:2000 jest znacznie większy niż w krajach o stabilnych i dojrzałych gospodarkach. Szacunkowo można założyć, że do 2007 r. liczba wdrożonych systemów wg ISO 9001:2000 sięgnie 10 tys. Z każdym rokiem zmienia się struktura klientów. Do firm certyfikujących zgłaszają się w większości małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których uzyskanie certyfikatu zarządzania jakością jest często wstępem do oferowania swych usług i produktów na rynkach europejskich — wyjaśnia Anna Pawliszcze, dyrektor warszawskiego oddziału DNV Poland.

Spośród firm działających na naszym rynku i zajmujących miejsca w pierwszych pięćsetkach różnych rankingów tylko połowa ma certyfikat ISO.

— Tak jest od kilku lat. W dużym stopniu wynika to z faktu, że największe przedsiębiorstwa stosują własne korporacyjne systemy zarządzania, często nawet bardziej rygorystyczne od standardowych norm. W grupie firm kwalifikowanych jako średnie lub duże (jest ich około 17 tys.) certyfikat jakości posiada blisko 25 proc. podmiotów. Wynika z tego, że prawie połowa certyfików przypada małym firmom — stwierdza Krzysztof Grabowski, redaktor naczelny HBI Polska.

— W ostatnich dwóch latach nastąpiło podwojenie liczby certyfikatów zarządzania środowiskowego. System wg ISO 14000 ma już około tysiąca firm. Dynamiczny rozwój zaobserwowaliśmy również w sektorze spożywczym. Ponad 400 firm uzyskało certyfikat jakości. Ponadto właśnie w tym sektorze zaczęło obowiązywać wiele nowych standardów zarządzania, które z czasem stają się normami międzynarodowymi — mówi Krzysztof Grabowski.

Rozpędzamy się

Wzrost zainteresowania systemem zarządzania jakością prowadzi do poszerzenia grona firm decydujących się na integrację systemów. Często właśnie powodzenie wdrożenia ISO 9001:2000 staje się elementem kluczowym przy podejmowaniu decyzji o dalszym rozwoju firmy w tym kierunku.

— Najczęstszą kombinacją jest system zarządzania jakością ISO 9001:2000 z systemem zarządzania środowiskiem ISO 14001:2004 oraz w połączeniu z systemem związanym z bezpieczeństwem PN-N 18001, a także integracja systemu zarządzania jakością ISO 9001:2000 z systemem HACCP — zauważa Ryszard Musiał, dyrektor działu management service w TÜV Polska.

Wiele firm uważa, że coraz istotniejsze jest efektywne wykorzystanie systemu zarządzania do minimalizowania ryzyka i doskonalenia wyników biznesowych przez osiąganie celów środowiskowych i BHP. To bardzo pozytywna tendencja.

Zainteresowanie przedsiębiorców certyfikatami niesie konieczność doskonalenia i dokonywania zmian w zakresie obowiązujących norm.

Nowe obszary

— W ostatnich dwóch latach wdrożono systemy zarządzania w nowych obszarach. Na przykład odpowiedzialność społeczna firm (SA 8000) i bezpieczeństwo informacji (BS 7799) — mówi Krzysztof Grabowski.

Niektóre normy tracą na popularności. Ma to niejednokrotnie związek z wprowadzanymi nowymi wytycznymi, które zastępują już obowiązujące, oraz transformacją, która ma na celu zamianę normy obowiązującej na określonym obszarze w normę międzynarodową (HACCP — ISO 22000 dla systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności oraz BS 7799 — ISO 27000 dla zarządzania bezpieczeństwem informacji).

Polski rynek wciąż się rozwija. Przedsiębiorcy dostrzegają możliwość doskonalenia przez systemy zarządzania jakością.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Płudowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu