Jeden zawód, wiele specjalizacji

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2016-04-04 22:00

Gdy rynkiem nieruchomości biurowych dyrygują najemcy, rosną wymagania wobec zarządców budynków.

Nasycenie rynku biurowego wiąże się m.in. ze zwiększeniem obowiązków i znaczenia zarządców takich nieruchomości. Rosną wymagania najemców co do aranżacji pomieszczeń, różnorodności udogodnień, komfortu pracy i stosowania rozwiązań proekologicznych. Liczą się wysoki standard obiektu i bardzo dobre relacje z najemcami.

— Udogodnienia w postaci kawiarni, siłowni czy strefy rozrywki i odpoczynku dla pracowników tworzą atrakcyjne i wydajne środowisko pracy. Ale najemcy coraz częściejoczekują od zarządców na przykład akcji promujących ochronę środowiska i zdrowy tryb życia. Równie ważne jest wsparcie w rozszerzonym raportowaniu spraw środowiskowych i odpowiedzialnego biznesu. To duże wyzwanie dla zarządców, których rolą wciąż pozostaje przecież także optymalizacja kosztów utrzymania budynku — mówi dr Zuzanna Paciorkiewicz, dyrektor w firmie Cushman & Wakefield, członkini Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).

Szanse i wyzwania

Najemcy mają coraz większe wymagania co do aranżacji i jakości wykończenia wnętrz, które mają być spójne z ich wizerunkiem i głoszonymi wartościami. Innym ważnym zadaniem zarządców są działania mające na celu podniesienie jakości infrastruktury otaczającej budynek i współpraca z miastem na rzecz społeczności lokalnych. Kontrast między nowoczesnymi budynkami biurowymi a nieuporządkowanym otoczeniem jest charakterystyczny dla dzielnic poprzemysłowych. Rewitalizacja tych terenów wymaga czasu i współpracy biznesu, miasta i właścicieli nieruchomości, szczególnie w sprawie dostępu do komunikacji miejskiej i infrastruktury drogowej.

— W nadchodzących latach wyzwaniem, a zarazem szansą dla zarządzających, będzie stosowanie nowych technologii. Zwiększają one energooszczędność obiektu i wydajność systemów. Usprawniają także komunikację z najemcami dzięki wprowadzeniu aplikacji mobilnych. Dużym udogodnieniem mogą być na przykład rozbudowany portal i helpdesk dla najemców — wskazuje dr Zuzanna Paciorkiewicz.

Prawo w małym placu

Ogromne znaczenie w pracy zarządcy biurowca ma znajomość prawa. A w ostatnim czasie prawo budowlane kilka razy znacznie się zmieniało, zaś część nowych przepisów dopiero wejdzie w życie.

— Zarządzanie biurowcem wymaga nie tylko znajomość aktów prawnych, lecz także możliwie jak najszybszego reagowania na wszelkie zmiany w tej dziedzinie. Zarządca musi również informować właściciela nieruchomości o możliwym wpływie nowej legislacji na wyniki finansowe budynku — zauważa Małgorzata Więcko, dyrektor w dziale zarządzania nieruchomościami w firmie JLL.

Najważniejsze zmiany prawne, które wpływają na pracę zarządców to m.in. ustalenie płacy minimalnej i ozusowanie umów zleceń (od 1 stycznia 2016 r. minimalne miesięczne wynagrodzenie za pracę to 1850 zł) oraz przepisy dotyczące energetyki.

— Ustalenie płacy minimalnej i ozusowanie umów zleceń to przede wszystkim możliwość podwyżek wynagrodzeń w firmach sprzątających i ochroniarskich oraz obsługi technicznej budynków. Wysokość opłat za te usługi bezpośrednio wpływa na koszty eksploatacyjne, a co za tym idzie — także na opłaty eksploatacyjne od 11 do nawet 35 proc. Zarządcy przy tworzeniu budżetów i szacowaniu kosztów eksploatacyjnych będą musieli wziąć pod uwagę także wyższą cenę certyfikatów, które są świadectwem pochodzenia energii. Koszt ten może wzrosnąć z 15 do 17 proc. — tłumaczy Małgorzata Więcko.

Od nowego roku zmieniły się przepisy dotyczące podatku od nieruchomości, pojawił się m.in. podatek od części wspólnych. Od września 2015 r. obowiązuje też tzw. opłata reklamowa. Z kolei od stycznia 2016 r. zmieniły się wzory pełnomocnictw do urzędów miast w związku ze składaniem deklaracji podatków od nieruchomości. Natomiast od lipca 2016 r. maja wejść w życie przepisy umożliwiające udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które będzie upoważniało do działania we wszystkich sprawach podatkowych i innych należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. © Ⓟ