Jest nas coraz więcej

Marcin Kuśmierz
17-11-2003, 00:00

Początek XXI wieku uświadamia, że kable ograniczają użytkowników komputerów i telefonów bardziej niż kiedykolwiek.

Jeszcze kilka lat temu trudno byłoby sobie wyobrazić firmę, która może posiadać dużą sieć komputerową zbudowaną bez użycia kabli — dziś takie przykłady można mnożyć, a wszystko to zasługa rozwiązań WLAN (Wireless Local Area Network — lokalna sieć bezprzewodowa) zwanych też często WI-FI. Zastosowanie dla nich można znaleźć wszędzie tam, gdzie używa się komputerów, najlepiej przenośnych — może to być firma, szkoła, dom lub też miejsca użyteczności publicznej, jak choćby biblioteki, hotele, restauracje, centra handlowe, stacje benzynowe czy dworce.

Wykorzystanie sieci bezprzewodowych w biznesie może dać wiele korzyści, okazuje się bowiem, że pracownicy, którzy mają możliwość wykonywania czynności służbowych nie tylko przy własnym biurku, są zdecydowanie bardziej produktywni. Urządzenia przenośne (np. laptopy, PDA) mogą być zabierane na spotkania z klientem, narady czy negocjacje, a pracownik ma bez przerwy szybki dostęp do zasobów sieci firmowej i własnych danych.

Szybka instalacja

Budowa sieci lokalnej w technologii bezprzewodowej nie pociąga za sobą konieczności wykonania okablowania, unika się tym samym dokonywania zmian w istniejącej infrastrukturze i inwestycji w kable, listwy, gniazda i inne komponenty używane do budowy tradycyjnych sieci lokalnych. Ogromną zaletą sieci WLAN jest również szybkość ich realizacji, mogą być uruchomione niemal błyskawicznie. Sieci bezprzewodowe to także prawie nieograniczone możliwości „wpinania” w nie nowych użytkowników, którzy mogą uzyskać dostęp do zasobów sieciowych niemalże w chwili uruchomienia komputera. Nie bez znaczenia jest też fakt prostoty konfiguracji sieci WLAN przez graficzne interfejsy wyświetlane na ekranie komputera, umożliwia to zarówno ustawienie poziomów bezpieczeństwa i praw dostępu do określonych zasobów dla poszczególnych użytkowników, jak i monitorowanie ich aktywności. Koszt uruchomienia bezprzewodowej sieci lokalnej dla kilkunastu użytkowników to wydatek rzędu kilku- kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od zastosowanych rozwiązań i producenta.

Podziały i kryteria

Rozwiązania dla sieci WLAN można podzielić na 3 kategorie: dedykowane dla publicznych punktów dostępowych (tzw. Hot spots lub Public WLAN), do użytku domowego oraz dla biznesu. Przedsiębiorców najbardziej interesuje możliwość wykorzystania sieci bezprzewodowych w firmie oraz w hot spotach, które umożliwiają im pracę zdalną. Najważniejszym kryterium dzielącym rozwiązania dedykowane różnym grupom użytkowników jest poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych oraz identyfikacji użytkownika. Publiczne punkty dostępowe oferują je na relatywnie niskim poziomie, ograniczając się jedynie do podstawowej identyfikacji użytkownika, nie umożliwiają również opcji szyfrowania przesyłanych informacji. Jedyną usługą oferowaną przez hot spoty jest na ogół dostęp do internetu, który ma na celu umożliwienie skorzystania z poczty elektronicznej, komunikatora czy przejrzenia stron WWW.

W rozwiązaniach przygotowanych do użytku biznesowego bezpieczeństwo jest zdecydowanie najważniejszym aspektem funkcjonowania sieci. Praca w sieciach firmowych charakteryzuje się szyfrowaniem oraz różnymi sposobami wzajemnej autentykacji użytkownika i sieci. Różnica wynika z charakteru sieci firmowej, która wykorzystywana jest do pracy grupowej a tym samym do przesyłania informacji, o znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstwa.

Wysoka użyteczność

Hot spoty udostępniane są zarówno w modelu komercyjnym, gdzie za dostęp do nich trzeba wnosić opłatę, jak i non profit, które oferują możliwość podłączenia się do internetu za darmo.

Również w Polsce powstało już kilkadziesiąt publicznych punktów dostępowych, ulokowanych głównie w hotelach i restauracjach. Jednym z takich miejsc jest hotel Novotel Airport Warszawa, w którym operator sieci Idea oraz IBM zdecydowali się udostępnić bezpłatny dostęp do internetu.

Ciekawą inicjatywą w popularyzacji bezpłatnych publicznych punktów dostępowych wykazała się również firma American Restaurants, będąca właścicielem sieci Pizza Hut oraz KFC, do końca roku hot spoty mają funkcjonować w ponad 100 restauracjach. Prace nad uruchomieniem publicznych punktów dostępowych rozpoczął również PKN Orlen, który chce zaoferować bezprzewodowy dostęp do sieci na części swoich stacji. WLAN to technologia, którą z powodzeniem można wykorzystywać także poza budynkami. Sieci te zostały uruchomione m.in. na krakowskim Rynku czy warszawskiej Starówce. Użytkownicy wyposażeni w komputery z kartami WLAN mogą bez przeszkód uzyskać w tych miejscach relatywnie szybki dostęp do internetu. Interesy można więc bez przeszkód ubijać w kawiarnianym ogródku...

Rola dla GSM

Nieocenioną rolę w rozwoju sieci bezprzewodowych mogą odegrać operatorzy sieci komórkowych, którzy z racji posiadania rozbudowanej infrastruktury telekomunikacyjnej są w stanie uruchomić hot spoty niemal w każdym zakątku kraju. Wszyscy trzej operatorzy polskich sieci GSM prowadzą zaawansowane prace nad zaoferowaniem tego rodzaju usług w modelu komercyjnym, mimo wielu zapowiedzi trudno jednak obecnie znaleźć przykłady ich aktywności wykraczające poza uruchomienie kilku testowych publicznych punktów dostępowych. Według zapowiedzi operatorów, ta sytuacja ma się jednak zmienić wraz z końcem bieżącego roku, wtedy też zostaną uruchomione dziesiątki a może setki punktów dostępowych, w których klienci sieci GSM będą mogli korzystać z szybkiego bezprzewodowego dostępu do internetu. Już teraz wiadomo, że operatorzy polskich sieci komórkowych zaoferują tą usługę wyłącznie w modelu komercyjnym. Wynika to m.in. z faktu, że firmy te do uruchomienia hot spotów kupują sprzęt z górnej półki.

— Budując sieci WLAN, bazujemy na urządzeniach firmy CISCO, ale na całość rozwiązania technicznego składa się też tak zwana ostatnia mila, sieć szkieletowa, urządzenia autoryzacji, autentykacji i naliczania opłat oraz system zarządzania. Opieramy się tu na sprawdzonych rozwiązaniach sieci GSM, dla których ruch generowany w sieciach WLAN jest tylko dodatkowym całkowicie dopuszczalnym obciążeniem — mówi Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy Polkomtela.

Perspektywy rozwiązania

Początkowo WLAN będą wykorzystywać firmy z sektora IT i telekomunikacyjne, które traktują takie rozwiązania jako nowinkę techniczną. Spopularyzowanie idei sieci bezprzewodowych będzie dziełem technologii Intel Centrino. Stanie się tak, ponieważ nowo kupowane urządzenia będą od razu gotowe do pracy. Stopniowo więc technologia wkroczy w sektory FMCG oraz te, które wykorzystują technologie informatyczne w codziennej pracy. Należy również pamiętać, iż barierami rozwoju technologii może być wysoki koszt zakupu urządzeń mobilnych (notebooków, PDA), na które stać jedynie bogatsze przedsiębiorstwa — twierdzi Przemysław Bukato, brand manager w PTK Centertel.

Czas wielkiej rewolucji bezprzewodowe sieci z pewnością mają jeszcze przed sobą. Choć już teraz oferują w wielu przypadkach możliwości znacznie większe od rozwiązań w technologiach kablowych, przyjdzie nam poczekać jeszcze co najmniej kilka lat, zanim upowszechnią się na dobre. Wiele jednak wskazuje na to, że zasłużony kabel w tej konfrontacji nie ma już większych szans...

Dla dużych firm

- Publiczne oraz korporacyjne rozwiązania bezprzewodowe WLAN umożliwiają poprawę efektywności działania przedsiębiorstwom bez względu na skalę działania oraz branżę. Stanowią narzędzie dla tych firm, które swoją przewagę konkurencyjną opierają na skutecznym wykorzystywaniu informacji, pracy grupowej oraz efektywnych relacjach z partnerami biznesowymi.

Za przykład mogą posłużyć coraz liczniejsze w Europie Zachodniej sieci publicznych punktów dostępowych (tzw. hot spotów), które pozwalają na szybki i wygodny dostęp do internetu, synchronizację poczty elektronicznej oraz dostęp do korporacyjnego intranetu.

Można zaobserwować także wzrost zainteresowania korporacyjnym wykorzystaniem sieci WLAN ze strony średnich oraz małych przedsiębiorstw. Jedną z głównych przyczyn jest niewielki koszt techniczny tego typu sieci oraz prostota instalacji.

Świadomość korzyści płynących z mobilnego dostępu do informacji biznesowych, wewnętrznej sieci korporacyjnej wzrasta wraz z rozmiarem przedsiębiorstwa. Tego typu rozwiązania nie należą bowiem do najtańszych.

Marcin Burakowski, zastępca dyrektora biura rozwoju biznesu ds. telekomunikacji i internetu w Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era

Rynek Wi-Fi

- Według firmy badawczej Dell’Oro, rynek rozwiązań Wi-Fi dla przedsiębiorstw jest obecnie wart około 600 mln USD, przy czym jego wartość wzrasta o 15-20 proc. rocznie. Dostawców sprzętu można podzielić na trzy grupy: producentów sprzętu sieciowego, lokalnych dostawców sieci Wi-Fi i dostawców zintegrowanych rozwiązań do transmisji głosu i danych; według źródeł branżowych ich udział w rynku wynosi odpowiednio około 50, 40 i 10 proc.

Wprawdzie przedsiębiorstwa i małe sieci lokalne były pierwszymi inicjatorami i beneficjentami rozwoju technologii Wi-Fi, jednak początkowo — z obawy o bezpieczeństwo — wdrażały ją powoli. Wraz z pojawieniem się standardów WPA (Wi-Fi Protected Access) i IEEE 802.1x, które zapewniły bezpieczną kontrolę dostępu (poprzez uwierzytelnianie) oraz szyfrowanie danych, problemy z bezpieczeństwem zostały rozwiązane. Spowodowało to gwałtowny rozwój technologii Wi-Fi szczególnie w przedsiębiorstwach, gdzie łatwo można zintegrować ją z sieciami lokalnymi.

Piotr Szumski, dyrektor Grupy Produktowej Sieci Mobilne, Alcatel Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Kuśmierz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Jest nas coraz więcej