Czytasz dzięki

JPMorgan Chase zapłaci za manipulacje kontraktami

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 29-09-2020, 17:52

Ugodą i rekordową kara zakończyło się dochodzenie amerykańskich władz przeciwko bankowi JPMorgan Chase dotyczące manipulacji cenami kontraktów terminowych na metale oraz skarbowych papierów..

Bankowy gigant przyznał się do winy i zgodził się zapłacić ponad 920 mln USD. To największa kara pieniężna jaką kiedykolwiek nałożyła Commodity Futures Trading Commission (CFTC). W kwotę tą wchodzi grzywna w wysokości 436,6 mln USD oraz 311,7 mln USD restytucja i ponad 172 mln USD rekompensat. 

JPMorgan
JPMorgan
Reuters/Forum

Sprawa dotyczy okresu ośmiu lat od marca 2008 r. do sierpnia 2016 r. Zamieszane w nią osoby dokonywały m.in. fałszerstw odnośnie cen kontraktów terminowych na złoto i srebro (proceder zwany spoofing). Dwóch pracowników JPMorgan przyznało się do winy, a czterech innych czeka na proces. 

Departament Sprawiedliwości, CFTC i Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) zarzuciły bankowi zalewanie rynku instrumentów pochodnych zleceniami, których inwestorzy nie zamierzali wykonać, co miało na celu skłonienie innych uczestników do zmiany cen w pożądanym przez „fałszerzy” kierunku.

Tego typu proceder został zakazany w 2010 r. Prawodawcy podkreślają, że chociaż składanie i anulowanie zamówień nie jest nielegalne, jest niezgodne z prawem jako część strategii mającej na celu oszukanie innych handlowców.

W proceder dotyczył też innych dużych banków, takich jak Bank of America czy Deutsche Bank, ale największe konsekwencje wyciągnięte zostały właśnie w przypadku JP Morgan, gdyż bank uznany został za inspiratora i gospodarza spisku dotyczącego manipulacji na rynku, a jego dział  zajmujący się metalami szlachetnymi był miejscem przestępczych operacji.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane