Jutrzenka wspólnie z Goplaną będą miały 10 proc. rynku słodyczy

opublikowano: 2004-10-15 16:09

Przedsiębiorstwo Cukiernicze Jutrzenka SA planuje, że wspólnie z zakupioną od Nestle Goplaną zwiększy udział w rynku słodyczy do ok. 10%, podali przedstawiciele spółki w piątek.

Po przejęciu bydgoska spółka ma w planie zwiększyć swoje udziały w rynku słodyczy do ok. 5,2% (185 mln), Goplana swoim udziałem miałaby objąć ok. 4,2% rynku, razem planują mieć zatem ok. 10,0% (335 mln, wg AC Nielsen).

„Produkty oferowane przez Goplanę są w 95% komplementarne do Jutrzenki. Zamierzamy zatem nie tylko zsumować nasze przychody, ale i zwiększyć” – powiedział brand manager spółki Waldemar Filipek podczas konferencji prasowej.

Jutrzenka planuje, że przejęcie nowej marki pozwoli jej na podwojenie przychodów w przyszłym roku, zaś dzięki wzmocnieniu siły sprzedaży, chce by w pierwszej połowie 2005 roku jej produkty były dostępne w 8-9 na 10 sklepów spożywczych w Polsce.

„Nasze przyszłe obroty będą zależne od tego, jakie brandy okażą się kluczowe, jakie będą się powtarzać i z których trzeba będzie zrezygnować. Obecnie mamy do czynienia z całą paletą brandów. Między innymi dlatego Nestle zdecydowało się na sprzedaż Goplany, ponieważ nie poradziło sobie z taką ilością marek” – powiedział agencji ISB dyrektor finansowy spółki Bohdan Stankiewicz po konferencji.

Zakup Goplany Jutrzenka planuje finansować zarówno własnymi środkami, jak i kredytem bankowym. Wartość transakcji objęta jest jednak tajemnicą handlową.

„Kapitał własny Jutrzenki w 70% ma swój udział w pasywach. Posiadamy dużą wiarygodność kredytową. To może być znakomitym źródłem finansowania tej transakcji” – podkreślił podczas konferencji Stankiewicz.

Prezes Jutrzenki Jan Kolański nie wyklucza kolejnych przejęć w Polsce i za granicą. Podkreślił jednak, że rozważy to dopiero po konsolidacji spółek, kiedy obie będą już sprawnie funkcjonować.

„Myślę, że to przejęcie da do myślenia konkurencji. Na rynku cukierniczym będzie wiele przetasowań. Rynek będzie się zmieniał i konsolidował. Podobno Mieszko też ma w planach przejęcia. My byliśmy pierwsi” – stwierdził podczas konferencji Kolański.

Przejście praw do Goplany na Jutrzenkę nastąpi 31 grudnia 2004 roku, wraz z zawarciem umów przyrzeczonych.

Przejęta w 1994 roku przez koncern Nestle Goplana jest wiodącą marką w branży cukierniczej w Polsce. Jej asortyment obejmuje: czekolady, wafle i batony, bombonierki, cukierki i ciastka. Kontroluje ok. 10% rynku czekolady w tabliczkach (marki Goplana i Nie Lada) oraz ponad 20 proc. rynku karmelków (marki Brando i Minties).

Bydgoska Jutrzenka zajmuje szczególnie silną pozycję w segmentach wafli, ciastek w czekoladzie oraz bakalii w czekoladzie.

Jutrzenka miała 3,79 mln zł zysku netto w pierwszej połowie 2004 roku wobec 2,04 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody producenta słodyczy wyniosły 80,08 mln zł wobec 74,66 mln zł rok wcześniej. (ISB)

Eliza Snowacka

es/tom