Przedsiębiorcy chcący inwestować w badania i rozwój mogą się starać o dofinansowanie nie tylko w konkursach krajowych, ale też o dotacje międzynarodowe. Największą pod tym względem inicjatywą na Starym Kontynencie jest 7.
Program Ramowy Komisji Europejskiej (7PR), który wspiera współpracę międzynarodową we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego. Jego budżet na lata 2007-13 to ponad 53 mld EUR. Do tej pory z 7PR zostało dofinansowanych ponad 1100 projektów z udziałem polskich firm i specjalistów. Kolejni też mają szansę — pieniądze czekają w kilkudziesięciu konkursach.
— Większość przedsiębiorców w Polsce nie wierzy w swoje możliwości na arenie międzynarodowej. Odstrasza ich współpraca z zagranicznymi podmiotami, w tym z uczelniami wyższymi i jednostkami badawczymi. To błąd. Ilość zapytań o polskich partnerów i entuzjastyczne odpowiedzi na polskie oferty na portalach biznesowych świadczą o dużym zainteresowaniu tego typu współpracą i braku jakichkolwiek barier drugiej strony do przeprowadzania międzynarodowego projektu. Warto, bo jest to szansa na wysoką dotację dla obu stron — mówi Katarzyna Ślusarczyk, ekspert z firmy doradczej Exeq.
Szansa, by pokazać się w Europie
Do 7PR mogą się zgłaszać przedsiębiorcy z UE i państw współpracujących. Program składa się z czterech programów szczegółowych uzupełnionych o dział dotyczący badań nuklearnych i działanie Wspólnotowego Centrum Badawczego (JRC). W ramach 7PR projekty są finansowane bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej. Szczegółów ubiegania się o wsparcie w określonym obszarze trzeba szukać w programach szczegółowych i zaproszeniach do składania wniosków. Zasadniczo dla większości programów minimalnym wymogiem jest udział w projekcie co najmniej trzech niezależnych podmiotów z trzech różnych krajów.
— Procedury składania wniosków o dofinansowanie są jasne, a proces oceny przejrzysty i obiektywny. W 7PR warto brać udział z kilku powodów. Program jest nie tylko źródłem funduszy na B+R, ale też daje możliwość współpracy z wiodącymi ośrodkami badawczo-rozwojowymi i firmami w całej Europie. To także szansa na dostęp do najnowszych technologii i możliwość wejścia na europejskie rynki — mówi Radosław Piesiewicz, dyrektor ds. badań i rozwoju departamentu teleinformatyki Wrocławskiego Centrum Badań EIT+.
Na polskich przedsiębiorców czeka wiele możliwości dofinansowania projektów badawczo-rozwojowych, nie tylko na poziomie międzynarodowym, ale także lokalnym. W ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO) w przyszłym roku planowane są konkursy z dotacjami na B+R w 10 województwach.
Jakie projekty mają szansę? Najważniejszą kwestią, podobnie jak w przypadku polskich konkursów na B+R, jest innowacyjność rozwiązania, które ma być rezultatem przedsięwzięcia. Czasem 7PR organizuje także wstępne oceny pomysłów na projekt, tzw. pre-proposal check, dzięki którym przedsiębiorcy mogą sprawdzić, czy ich propozycja jest wystarczająco dobra, aby brać udział w naborze. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, sięgając po unijne pieniądze w międzynarodowym konkursie?
— Z uwagi na dużą konkurencję podstawą do uzyskania finansowania jest przygotowanie bardzo dobrego wniosku. Warto skorzystać przy tym z rad ekspertów posiadających na tym polu doświadczenie, szczególnie tych, którzy uczestniczyli w procesie oceny i dobrze znają jej zasady. Nie ma tu mowy o „z góry przegranej pozycji” — dobry pomysł przekuty na wniosek przygotowany przez silne konsorcjum z właściwie dobranymi partnerami z reguły otrzymuje finansowanie. Korzysta z tego wiele polskich firm, niektóre występują nawet w charakterze koordynatora, co wiąże się z większą odpowiedzialnością, ale również prestiżem — mówi Radosław Piesiewicz.
Kluczem dobra współpraca
Aby zrealizować projekt, można wybrać jedną z dróg: stworzyć konsorcjum lub dołączyć do powstającego lub istniejącego. W pierwszym wariancie trzeba mieć pomysł na innowacyjne rozwiązanie, które wymaga udziału międzynarodowych partnerów i spełnia kryteria określonego programu. Następny krok to poszukiwanie partnerów.
— Warto korzystać z sieci własnych, sprawdzonych kontaktów biznesowych. Jeśli nie posiada się odpowiednich partnerów, można ich wyszukać za pomocą wydarzeń brokerskich, konferencji, serwisów online czy na forach i w grupach tematycznych założonych na portalach biznesowo-społecznościowych — mówi Katarzyna Ślusarczyk.
Kluczową kwestią w międzynarodowym konsorcjum jest dobra współpraca. Projekt realizowany przez kilka lub nawet kilkanaście podmiotów jest bardzo trudny do koordynowania, dlatego warto polegać na sprawdzonych partnerach, którzy będą starannie i terminowo wykonywać powierzone zadania. Dobrą praktyką dla utrzymania sprawnie działającej współpracy są częste kontakty (osobiste, telefoniczne, e-mailowe), dzięki którym można na bieżąco wymieniać się informacjami i weryfikować postęp prac. Kiedy zespół osiągnął już efekt swoich prac — jak podzielić prawa do rezultatu? Sposób podziału jest zapisany w umowie konsorcjum między partnerami.
— Najczęstszą i najprostszą praktyką jest zachowanie prawa — w tym komercyjnego na wyłączność — do wkładu, który przedsiębiorca wniósł w projekt. Niekiedy komercjalizacja wyników projektu wymaga udzielenia partnerom licencji na wkład własny oraz uzyskania licencji na wkład partnerów według zasady wzajemności — mówi Katarzyna Ślusarczyk.
Gdzie po pomoc
Obszarów działań w ramach 7PR jest tyle, że przedsiębiorca może czuć się zagubiony. Z pomocą przychodzą powołane we wszystkich krajach UE i państwach stowarzyszonych krajowe punkty kontaktowe (KPK) oraz ich regionalne przedstawicielstwa. Udzielają one porad i pomocy firmom i organizacjom planującym udział w programie.
Z KPK można skontaktować się telefonicznie, faksem lub e-mailowo, przedstawiając swoją sytuację oraz zarys nowego pomysłu. Specjaliści KPK skierują na odpowiedni segment 7PR, pomogą wypełnić zgłoszenie i inne potrzebne dokumenty.
WIĘCEJ INFORMACJI
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE tel.: +48 22 828-74-83 lub 86 fax: +48 22 828-53-70 e-mail: [email protected] www.kpk.gov.pl (na stronie można znaleźć adresy regionalnych i branżowych punktów kontaktowych)
Z czego składa się 7. Program Ramowy?
Główną częścią 7PR, także pod względem dostępnych pieniędzy, jest program „Współpraca”. Na tę część przeznaczone są ponad 32 mld EUR. Komisja Europejska finansuje z niego najważniejsze projekty badawcze, które trafiają do jednego z dziesięciu obszarów tematycznych obejmujących główne dziedziny nauki.
Drugi ważny program to „Pomysły”, z którego płyną pieniądze na najlepsze projekty o charakterze pionierskim. Jego budżet to 7,5 mld EUR. Badania mogą być prowadzone w dowolnym obszarze nauki lub technologii, w tym także z inżynierii, nauk społeczno-ekonomicznych i humanistycznych. W przeciwieństwie do programu „Współpraca” nie są tu wymagane partnerstwa transgraniczne.
Kolejna ważna część 7PR to „Ludzie”, program pozwalającyna finansowanie projektów szkoleniowych realizowanych przez indywidualnych naukowców lub grupy z różnych krajów. Jego celem jest zachęcanie do mobilności międzynarodowej i międzysektorowej w zakresie B+R. Puls programu to 4,7 mld EUR.
Ostatnim z czterech głównych segmentów 7PR jest program „Możliwości”. Jego cel to wspieranie regionów wiedzy, potencjału badawczego i badań na rzecz sektora MSP. Budżet programu to 4,1 mld EUR.
W skład 7PR wchodzi także „Wspólnotowe Centrum Badawcze”,
które wspiera działania naukowe i technologiczne związane m.in. z
wykorzystaniem funduszy strukturalnych (pula to 1,8 mld EUR) oraz
program „Euratom” o budżecie 2,8 mld EUR.