Koleje zapowiadają inwestycje w związku z Euro 2012

opublikowano: 2007-05-07 14:42

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zamierzają poprawić stan i standard linii łączących miasta zaproponowane do organizacji mistrzostw Euro 2012. PKP Intercity chce kupić nowoczesne, szybkie pociągi - dowiedziała się PAP u przewoźników. O sprawie pisał w piątkowym wydaniu dziennik "Puls Biznesu".

Do roku 2012 PKP PLK mają zamiar zmodernizować 652 km linii kolejowych łączących miasta Euro 2012. W grę wchodzą odcinki: Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Poznań, Poznań - Wrocław, Warszawa - Kraków (odgałęzienie od stacji Psary w kierunku Krakowa) - powiedział PAP w poniedziałek rzecznik prasowy PKP PLK Krzysztof Łańcucki.

Pozostałe odcinki dróg kolejowych łączących miasta Euro 2012 mają być remontowane, przy wykorzystaniu m.in. pieniędzy pochodzących z Funduszu Kolejowego.

W latach 2007-2013 PKP PLK zamierza wydać na modernizacje i inwestycje 6,2 mld euro, z tego 4,2 mld euro ze środków unijnych, a 2 mld euro ze środków budżetowych.

Rzecznik prasowy PKP Intercity Adrianna Chibowska powiedziała PAP, że spółka zamierza kupić 20 tzw. składów zespolonych (szybkich, nowoczesnych pociągów). Na przełomie lat 2007/2008 przewoźnik rozpisze przetarg, a pierwsze takie pociągi mają wyjechać na tory w roku 2010.

Pociągi te miałyby na liniach Warszawa - Gdańsk i Warszawa - Kraków - Katowice osiąga prędkości do 220-230 km na godzinę, pod warunkiem, że PKP PLK przeprowadzi na tych odcinkach planowane prace modernizacyjne.

Koszt zakupu 20 pociągów jest szacowany na około 1,5 mld zł, jednak połowa z tego ma pochodzić ze środków unijnych.

Duże inwestycje w drogi łączące polskie miasta Euro 2012 zapowiedziała w kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Budowa autostrad na tych kierunkach może kosztować około 25-27 mld zł.

Z informacji GDDKiA wynika, że większość tych dróg będzie gotowa między rokiem 2008 a 2011. Odcinek autostrady A4 łączący Tarnów z Korczową (granica z Ukrainą) miał zostać wybudowany w roku 2013, ale termin ten (ze względu na mistrzostwa Europy) ma być skrócony o rok i droga ma być gotowa w 2012 r. W sumie trzeba wybudować 960 km nowych autostrad.

Szereg inwestycji planują również lotniska w miastach Euro 2012. W planach są nowe terminale, ułatwienia w dojazdach, remonty i rozbudowy już funkcjonujących instalacji.

Miasta zgłoszone przez Polski Związek Piłki Nożnej do organizacji mistrzostw Europy w roku 2012 to: Chorzów, Gdańsk, Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław.