Komunikacja w czasie koronawirusa

opublikowano: 22-04-2020, 22:00

Przedsiębiorcy oszczędzają na reklamach, ale chętnie angażują się w działania społeczne wspierające walkę z wirusem.

Agencja Alert Media Communications przebadała działy komunikacji firm, instytucji i organizacji pozarządowych, sprawdzając, jak radzą sobie w czasie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19. Z badania wynika, że cztery na pięć spółek w efekcie pandemii stworzyły specjalne sztaby kryzysowe. W ich skład najczęściej wchodzą osoby odpowiedzialne za komunikację (91 proc. wskazań), zarządzające organizacją (88 proc. odpowiedzi) i działy HR (84 proc.).

— Taka konstrukcja większości sztabów wiele mówi o naturzesamego kryzysu. Pokazuje wagę sytuacji, dużą rolę komunikacji w zarządzaniu kryzysem i to, gdzie jest najwięcej trudnych spraw do opanowania. Wyzwaniem są szczególnie zwolnienia, obniżki wynagrodzeń, zaplanowanie pracy i zarządzenie pracownikami w trakcie home office — mówi Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications.

W ponad połowie firm w sztabach kryzysowych znaleźli się również przedstawiciele działów prawnych (67 proc.), finansowych (57 proc.) oraz informatycznych i administracyjnych (po 51 proc.). W związku z pandemią i towarzyszącymi jej ograniczeniami w zdecydowanej większości badanych spółek wprowadzono różnego rodzaju specjalne aktywności komunikacyjne, odpowiadające na wymagania, jakie niesie kryzys — tak zrobiło 96 proc. ankietowanych podmiotów. Tylko 4 proc. firm działa tak jak dotychczas. Najczęściej wymienianym narzędziem (69 proc. wskazań) są specjalne newslettery kierowane do pracowników.

— Okazały się one kluczowe w epoce home office. Bieżąca informacja na temat tego, co dzieje się w firmie, jest bardzo ważna w systemie pracy zdalnej. Jednak z naszych obecnych doświadczeń wynika, że taką komunikację newsletterową warto konstruować w nowy sposób, który uwzględnia kryzysowy charakter relacji pracodawca-pracownik — mówi Krzysztof Tomczyński, partner w Alert Media Communications.

Dwie na trzy firmy zdecydowały się na realizację i komunikację inicjatyw społecznych wspierających walkę z CO- VID-19. Nowe czasy to jednak także okres większej ostrożności i oszczędności w komunikacji reklamowej — ponad połowa organizacji podjęła decyzję o ich zawieszeniu albo ograniczeniu. Przedsiębiorcy byli zapytani także o to, co zaskoczyło ich w związku z kryzysem. Ponad 61 proc. stwierdziło, że największym zaskoczeniem był chaos prawny, organizacyjny i komunikacyjny. Badani narzekają w szczególności na brak podstawowych informacji na temat uchwalanego prawa, dużą skalę obostrzeń i marne perspektywy na ich zakończenie oraz wysyp ekspertów od wszystkiego i duże ryzyko fake newsów. Negatywnym zaskoczeniem dla wielu respondentów były również reakcje współpracowników na zmianę sytuacji i panika klientów.

Weź udział w webinarze "Praca zdalna - jak uregulować zasady jej świadczenia", 29 kwietnia 2020. Sprawdź program >>

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane