Lockheed Martin, producent samolotu F-16, potwierdził program offsetowy dla Rafinerii Gdańskiej, oferowany w ramach przetargu na samolot wielozadaniowy - poinformował LM w komunikacie.
- Będzie to wspólne przedsięwzięcie zawiązane między Rafinerią Gdańską a grupą reprezentowaną przez M.W. Kellogg, DSD Dillinger Stahlbau w celu modernizacji zakładu. Zakres modernizacji będzie wynosił 750 mln USD.- podano w komunikacie. Pomoc finansowa LM będzie dotyczyć nabycia licencji na technologię, która pozwoli na modernizację RG.
- Projekt jest gotowy do realizacji już dzisiaj. Problem który stoi przed RG polega na tym, że nikt nie chce dokonać przed prywatyzacją - powiedział po konferencji Philip Georgariou, dyrektor polskiego programu rozwoju współpracy przemysłowej z LM. Dodał, że mimo iż propozycja dla RG jest niezależna od toczącego się procesu prywatyzacji, to jednak nie jest bez znaczenia, kto będzie inwestorem w gdańskiej firmie.
Nafta Polska w imieniu Skarbu Państwa przeprowadza proces prywatyzacji 75 proc. akcji Rafinerii Gdańskiej. Paweł Olechnowicz, szef RG, proponuje Nafcie Polskiej i Skarbowi Państwa sprzedaż Orlenowi 20 proc. akcji RG w połowie 2003 r. oraz stworzenie Koncernu Naftowego RG, którego debiut giełdowy byłby możliwy na rynku polskim i zagranicznym rok później. Rafineria chce pozyskać część środków na finansowanie kluczowych do jej samodzielnego rozwoju inwestycji właśnie z programu offsetowego Lockheed Martin.
Bardziej prawdopodobne jest przejęcie 75 proc. akcji gdańskiej spółki przez konsorcjum Rotch Energy oraz PKN Orlen, które ma do 11 grudnia 2002 roku złożyć ostateczną ofertę zakupu akcji RG. We wtorek PKN poinformował, ze otrzymał zgodę na due dilligence w Rafinerii Gdańskiej. Według wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Skarbu, decyzja o sprzedaży RG konsorcjum Rotch Energy oraz PKN Orlen lub o unieważnieniu przetargu powinna zapaść do końca roku.
Lockheed Martin, który oferuje polskiej armii samolot F-16, zamierza zaproponować Polsce pakiet projektów offsetowych o wartości ponad 8 mld USD. To około 3 mld USD więcej niż deklarowali Amerykanie jeszcze miesiąc temu. Dodatkowo amerykański rząd zamierza zaoferować Polsce preferencyjny kredyt oraz tanio samolot transportowy C-130 Hercules.
Otwarcie ofert w przetargu na samolot wielozadaniowy, w którym uczestniczą oprócz amerykańskiego F16, szwedzki Gripen oraz francuski Mirage nastąpi 13 listopada. Od chwili złożenia ofert komitet ds. umów offsetowych będzie miał 30 dni na przesłanie swojej opinii wraz z oceną punktową do Ministerstwa Obrony Narodowej. Na podjęcie decyzji o wyborze samolotu rząd ma 45 dni, do 27 grudnia.
Do 2008 roku polskie siły powietrzne mają dysponować 48 nowymi samolotami, które będą zaliczone do sił reagowania NATO. Około 2012 roku lotnictwo będzie potrzebowało kolejne 42 nowe maszyny, w miejsce wycofywanych MiGów-29 i Su-22.
PK, PAP