Konsorcjum SBT znowu wygrało przetarg na terminal zbożowy w Gdyni

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-11-25 16:41

Zwycięska grupa chce przeładowywać prawie 2,5 mln ton ziarna rocznie. Drugi raz zdystansowała konkurencję.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile punktów zdobyło zwycięskie konsorcjum
  • czemu przekazanie mu terminala w dzierżawę budzi kontrowersje
  • które miejsce zajęła Krajowa Grupa Spożywcza
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W przetargu na dzierżawę terminala zbożowego Zarząd Morskiego Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę konsorcjum SBT. Tworzą je firmy Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera związane z grupami handlowymi Viterra i Copenhagen Merchants. Otrzymało 89,8 pkt i jest gotowe przeładowywać rocznie 2,5 mln ton ziarna.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia oczekiwał dotychczas od długoterminowego najemcy realizowania rocznie przeładunków na poziomie co najmniej 2 mln ton produktów agro. Dzierżawiąca hub tymczasowo firma Mondry przeładowała w 2023 r. 835,8 tys. ton, a w 2022 r. 306,2 tys. ton. Dalszy wzrost wymaga inwestycji, bo część infrastruktury terminala jest przestarzała, a ponadto kilka lat temu część została zniszczona przez pożar. Mimo to o zarządzanie terminalem bili się światowi gracze, ponieważ ma duży potencjał rozwoju i po doinwestowaniu może być polskim zbożowym oknem na świat.

Konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants wygrało już drugie postępowanie. W poprzednim na zawarcie transakcji nie zgodził się resort infrastruktury. Przeciwko dzierżawcy protestowali bowiem rolnicy i logistycy, obawiając się rynkowej dominacji zwycięskiego konsorcjum i dyktowania przez nie cen rolnikom i kontrahentom. Politycy apelowali o oddanie terminala w zarządzanie Krajowej Grupie Spożywczej. Ta jednak zajęła w obecnym przetargu dopiero czwarte miejsce, otrzymując nieco ponad 76 pkt.

Na drugim miejscu znalazł się OT Port Gdynia z giełdowej grupy OT Logistics, który uzyskał 85,63 pkt. Nieco niżej oceniono ofertę obecnego, tymczasowego dzierżawcy terminala, firmy Mondry.

Zwycięscy w przetargu konsorcjanci należą do grona liderów handlu zbożem w Polsce i na całym świecie. Obie grupy mają u nas magazyny i terminale przeładunkowe zlokalizowane w zachodniopomorskich portach. Viterra w pierwszym półroczu 2024 r. miała na poziomie globalnym 23 mld USD obrotów, a jej EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) 691 mld USD. Silnym graczem jest też Copenhagen Merchants z terminalami w Gdańsku i Szczecinie.