W przetargu na dzierżawę terminala zbożowego Zarząd Morskiego Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę konsorcjum SBT. Tworzą je firmy Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera związane z grupami handlowymi Viterra i Copenhagen Merchants. Otrzymało 89,8 pkt i jest gotowe przeładowywać rocznie 2,5 mln ton ziarna.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia oczekiwał dotychczas od długoterminowego najemcy realizowania rocznie przeładunków na poziomie co najmniej 2 mln ton produktów agro. Dzierżawiąca hub tymczasowo firma Mondry przeładowała w 2023 r. 835,8 tys. ton, a w 2022 r. 306,2 tys. ton. Dalszy wzrost wymaga inwestycji, bo część infrastruktury terminala jest przestarzała, a ponadto kilka lat temu część została zniszczona przez pożar. Mimo to o zarządzanie terminalem bili się światowi gracze, ponieważ ma duży potencjał rozwoju i po doinwestowaniu może być polskim zbożowym oknem na świat.
Konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants wygrało już drugie postępowanie. W poprzednim na zawarcie transakcji nie zgodził się resort infrastruktury. Przeciwko dzierżawcy protestowali bowiem rolnicy i logistycy, obawiając się rynkowej dominacji zwycięskiego konsorcjum i dyktowania przez nie cen rolnikom i kontrahentom. Politycy apelowali o oddanie terminala w zarządzanie Krajowej Grupie Spożywczej. Ta jednak zajęła w obecnym przetargu dopiero czwarte miejsce, otrzymując nieco ponad 76 pkt.
Na drugim miejscu znalazł się OT Port Gdynia z giełdowej grupy OT Logistics, który uzyskał 85,63 pkt. Nieco niżej oceniono ofertę obecnego, tymczasowego dzierżawcy terminala, firmy Mondry.
Zwycięscy w przetargu konsorcjanci należą do grona liderów handlu zbożem w Polsce i na całym świecie. Obie grupy mają u nas magazyny i terminale przeładunkowe zlokalizowane w zachodniopomorskich portach. Viterra w pierwszym półroczu 2024 r. miała na poziomie globalnym 23 mld USD obrotów, a jej EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) 691 mld USD. Silnym graczem jest też Copenhagen Merchants z terminalami w Gdańsku i Szczecinie.