Kontrahenta zawsze warto mieć na oku

opublikowano: 24-01-2012, 00:00

Wywiad gospodarczy ogranicza ryzyko kontraktu i minimalizuje prawdopodobieństwo nieotrzymania zapłaty za usługę lub towar

Mogłoby się wydawać, że w czasie spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy stają się bardziej ostrożni i minimalizują ryzyko, dokładnie sprawdzając kontrahentów. Ale zapotrzebowanie na wywiad gospodarczy wcale w tym czasie nie rośnie.

— Przedsiębiorstwa tną koszty, a w pierwszej kolejności rezygnują z usług doradczych, do których zaliczana jest również analiza gospodarcza — mówi Kazimierz Turaliński, specjalista ds. bezpieczeństwa, autor podręcznika pt. „Wywiad gospodarczy i polityczny”.

Dodaje, że mniejsi przedsiębiorcy reagują na kryzys rozpaczliwym chwytaniem się każdego kontraktu. Zagrożenia upatrują w braku zleceń, a nie w niewypłacalnym kliencie.

— Kontrola kontrahenta wydaje się niepotrzebnym w ciężkich czasach wydatkiem, luksusem — mówi Kazimierz Turaliński.

Eksperci uważają jednak, że to błąd, bo analiza gospodarcza pozwala odpowiednio przygotować się do planowanej transakcji.

— Jeżeli przedsiębiorca dowie się z raportu, że firma zalega z płatnościami, nie oznacza to jeszcze, że nie należy z nią współpracować. Trzeba jednak ująć w umowie dodatkowe zabezpieczenie lub np. zdecydować się na część zapłaty z góry — mówi Erna Grońska-Petniak, PR menedżer w wywiadowni gospodarczej Creditreform Polska.

Stałe śledztwo

Wywiad gospodarczy polega na uzyskaniu informacji o danym przedsiębiorcy, podmiocie gospodarczym, a nawet całej gałęzi przemysłu.

— Wywiady mają na celu zabezpieczenie interesu firmy. Każda transakcja związana jest bowiem z ryzykiem, które należy właściwie ocenić na podstawie zebranego materiału — mówi Tomasz Zaręba, menedżer w CRIF.

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z wywiadu gospodarczego konkurencyjnego i majątkowego. Pierwszy ukazuje stan potencjału produkcyjnego, usługowego lub handlowego podmiotów gospodarczych. Ponadto identyfikuje dane, dotyczące klientów, dostawców, podwykonawców, a także m.in. kadr, stosowanych strategii marketingowych, polityki działania, budżetu, zapasów surowców i towarów, posiadanych koncesji, licencji i zezwoleń.

— Analiza konkurencyjna ogranicza koszty chybionych inwestycji. Pomaga podjąć racjonalne decyzje o kierunkach ekspansji — zarówno co do wyboru nowych nisz rynkowych, jak i zakresu terytorialnego dystrybucji aktualnej oferty — mówi Kazimierz Turaliński.

Wywiad majątkowy pozwala natomiast zgromadzić dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, obejmujące formę prawną działalności, personalia, adresy zamieszkania, daty urodzenia i nr PESEL udziałowców, członków zarządu, rady nadzorczej oraz prokurentów, adresy siedziby głównej i oddziałów terenowych, numery rachunków bankowych, NIP i REGON, a także jeśli są dostępne, również sprawozdania finansowe.

Dostarcza również informacji m.in. o posiadanych nieruchomościach i pojazdach. Pozwala ponadto zgromadzić materiały na temat historii podmiotu, czyli dawnych osobach funkcyjnych i właścicielach, starych adresach, wcześniejszym profilu działalności, zmianach w kapitale zakładowym i strukturze majątku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Wywiad majątkowy to pierwsza linia obrony przed niewypłacalnym dłużnikiem, ale także ponoszeniem niepotrzebnych kosztów dochodzenia nieściągalnych należności — mówi Kazimierz Turaliński. Tłumaczy, że często dochodząc zapłaty, jedynie potęguje się wydatki.

— Wystawienie faktury VAT to 23 proc. podatku, pozew sądowy od 1,25 proc. do 5 proc. należności plus koszty zastępstwa procesowego. Dochodzą do tego jeszcze zaliczki komornicze. Jeśli dłużnik jest trwale niewypłacalny, lepiej o tym wiedzieć wcześniej — mówi Kazimierz Turaliński.

Wywiadownie gospodarcze działają na zasadzie białego wywiadu. — Informacje pochodzą zawsze z jawnych i ogólnodostępnych źródeł, takich jak: sąd gospodarczy KRS, Monitory Gospodarcze, rozmowy z kierownictwem, prospekty emisyjne, ewidencje działalności gospodarczej, urzędy statystyczne, Izby gospodarcze, prasa — mówi Tomasz Starzyk z D&B Poland.

Patent niewykorzystany

Zdaniem specjalistów, poziom profilaktyki w prowadzeniu biznesu jest w Polsce ciągle niski.

— Przedsiębiorstwa często wolą ryzykować „wejście” w kontrakt bez przeprowadzenia solidnego wywiadu gospodarczego partnera. Kończyć się to może wielomilionowymi stratami — mówi Michał Rapacki, prezes Business Security Agency.

Wyjaśnia, że „leczenie” zastałej sytuacji jest dla wywiadowni nie tylko trudniejsze, ale także kosztowne, a odzyskanie przez pokrzywdzone przedsiębiorstwo straconych wartości — często niemożliwe. Specjaliści zalecają przeprowadzenie wywiadu gospodarczego nie tylko przed zawarciem pierwszej transakcji. Powinien być on procesem ciągłym.

— W stale zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej sytuacja finansowa kontrahenta może ulec gwałtownej zmianie — mówi Tomasz Starzyk.

Ile to kosztuje?

Ceny za wywiad gospodarczy rozpoczynają się od kilkuset złotych za prostą kontrolę stanu posiadania małej forny, zarejestrowanej w EDG. Maksymalna opłata na usługę może sięgnąć natomiast nawet 100 tys. zł.

Jak wyjaśnia Kazimierz Turaliński, dotyczy ona osób zainteresowanych analizą konkurencyjną całych sektorów gospodarki lub majątkową wielkich, międzynarodowych holdingów, a także wywiadem odnoszącym się do działalności przestępczej — głównie masowych oszustw gospodarczych i defraudacji, niekiedy połączonych z przestępczością kryminalną.

— W ostatnim przypadku czynności świadczone są głównie przez agencje detektywistyczne, prowadzone przez byłych oficerów wydziałów PG Policji i służb specjalnych — mówi Kazimierz Turaliński.

Ceny usług uzależnione są także od umiejscowienia siedziby badanego przedsiębiorcy oraz czasochłonności wywiadu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane