Korzyści dla firmy wynikające z leasingu

  • Marta Maj
opublikowano: 11-10-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Leasing jest bardzo popularny wśród MŚP. W ten sposób przedsiębiorcy finansują najczęściej samochody osobowe i ciężarowe, sprzęt IT oraz maszyny produkcyjne.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego firmy decydują się na leasing
  • Co przedsiębiorcy finansują w ten sposób
  • W jaki sposób można obniżyć wysokość miesięcznego zobowiązania

Leasing polega na zawarciu między dwiema stronami umowy dotyczącej finansowania towaru. Pierwszą stroną jest leasingodawca, czyli firma lub instytucja udzielająca wsparcia na dokonanie transakcji. Jest ona odpowiedzialna za zakup. Ponadto przez okres obowiązywania umowy jest ona właścicielem przedmiotu leasingu. Druga strona to leasingobiorca, czyli przedsiębiorca, który korzysta z usługi. Może on swobodnie dysponować towarem, którego leasing dotyczy, w czasie trwania kontraktu, ale w zamian za opłacanie comiesięcznych rat. Wyróżniamy dwa rodzaje leasingu: operacyjny i finansowy. Pierwszy zakłada, że rzecz, która jest przedmiotem leasingu, można wykupić na własność, natomiast w drugim rodzaju użytkujący po zakończeniu umowy staje się właścicielem danego przedmiotu.

Leasingodawcy oferują przedsiębiorcom wiele opcji finansowania sprzętu.

– Klienci, którzy chcą wziąć u nas w leasing laptop czy smartfon, mogą wybrać okres leasingu - z przedziału 18-48 miesięcy, wysokość wstępnej opłaty leasingowej - od 0 do 30 proc. oraz zdecydować, czy chcą skorzystać z ubezpieczenia z oferty leasingodawcy czy wolą sami wykupić wymaganą polisę. Najbardziej popularne jest finansowanie 2-letnie, z 10-procentowym udziałem własnym – wskazuje Paweł Wilk, dyrektor działu produktów finansowych w firmie x-kom.

Mniej wymogów

Ten rodzaj pozyskiwania sprzętu jest popularnym rozwiązaniem wśród większych, jak i mniejszych firm - głównie ze względu na korzyści, jakie daje leasingobiorcom. Jakie są jego zalety?

– Leasing w porównaniu do zakupu gotówkowego nie mrozi kapitału przedsiębiorcy. W ofertach często nie jest wymagany nawet żaden udział własny lub jest on symboliczny. Natomiast z punktu widzenia firm, które nie chcą lub nie mogą angażować własnych pieniędzy, leasing charakteryzuje się mniejszą ilością wymogów i formalności niż kredyt, co przekłada się na jego większą dostępność – mówi Mateusz Drozdz, dyrektor ds. sprzedaży w firmie LeaseLink.

Prosto i bez zobowiązań:
Prosto i bez zobowiązań:
Ponad 40 proc. zawieranych umów leasingu dotyczy samochodów osobowych. Przedsiębiorcy cenią tę formę finansowania m.in. za łatwość księgowania, brak konieczności amortyzacji przedmiotów i możliwość wprowadzenia zakupu w koszty firmy.
Adobe Stock

Leasing od strony formalnej nie jest zobowiązaniem kredytowym, nie ma więc negatywnego wpływu na poziom zdolności kredytowej przedsiębiorcy.

– Regularnie spotykamy się z opiniami klientów, że wybór leasingu wiąże się z prostotą księgowania, brakiem konieczności amortyzowania przedmiotów oraz możliwością wprowadzenia zakupu w koszty firmy, zwłaszcza w sektorze MŚP – dodaje Mateusz Drozdz.

Dla firm ważne jest to, że decyzję o udzieleniu leasingu można otrzymać nawet w dniu złożenia wniosku. Jest to możliwe dzięki uproszczonej procedurze przyznawania, która dotyczy popularnych towarów, np. samochodów osobowych.

– Nie bez znaczenia jest fakt, że w okresie leasingu sprzęt pozostaje ubezpieczony i chroniony na okoliczność kradzieży, działania siły wyższej czy innych nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą spowodować jego zniszczenie lub uszkodzenie. Dla niektórych istotne jest też, że po okresie korzystania nie ma obowiązku wykupu przedmiotu – możemy go zwrócić i wziąć w leasing nowe, bardziej zaawansowane technologicznie urządzenie – wskazuje Paweł Wilk.

Leasing można wykorzystać do nabycia różnego rodzaju produktów. Firmy udzielające tej formy finansowania starają się wyjść naprzeciw rożnym oczekiwaniom klientów.

– Finansujemy zarówno przedmioty uniwersalne i potrzebne każdej firmie, bez względu na profil jej działalności, takie jak sprzęt komputerowy, smartfony czy meble biurowe, przez wyposażenie branżowe - sprzęty gastronomiczne, kosmetyczne, narzędzia warsztatowe - po specjalistyczne urządzenia wykorzystywane np. w geodezji, budownictwie czy fotowoltaikę. Sporą grupą finansowanych przedmiotów są również rowery - każda firma może być w trendzie eko i poszerzyć flotę o jednoślady – mówi Mateusz Drozdz.

Niektóre firmy leasingowe umożliwiają dostosowywanie wysokości rat do możliwości finansowych klientów. Istnieje kilka opcji obniżenia miesięcznego zobowiązania, są nimi np. wpłacenie wysokiej opłaty wstępnej, wydłużenie okresu leasingu lub wysoki wykup. Niekiedy leasingodawcy zgadzają się na zmianę harmonogramu spłaty i wysokości raty, biorąc pod uwagę sezonowość branży leasingobiorcy albo zmieniającą się sytuację finansową. Jednak na taki przywilej mogą liczyć klienci, którzy terminowo opłacają raty leasingowe.

Poznaj program “Tax Forum”, 1 grudnia, online >>

Co najczęściej leasingują MŚP

Przedmiotem leasingu są różnego rodzaju środki trwałe - nowe, jak i używane. W ten sposób najczęściej finansowane są: samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe, maszyny produkcyjne, spożywcze i rolnicze oraz sprzęt budowlany. Firmy leasingują często także komputery i inne sprzęty IT, urządzenia poligraficzne, sprzęt medyczny oraz nieruchomości.

– Obserwując rynek i analizując wyniki branży widzimy, że zdecydowanie największą część stanowią pojazdy - ponad 40 proc. zawieranych umów to samochody osobowe, zaś co piąty leasing obejmuje rynek ciężarowy. Najdynamiczniej jednak finansowanie tego typu rozwija się w sektorze urządzeń i maszyn. Jego udział w pierwszym półroczu wzrósł o 10 proc. przy jednoczesnym porównywalnym spadku w segmencie pojazdów. Notujemy regularne wzrosty zainteresowania mikroleasingiem - transakcji do 50 tys. zł – dodaje Mateusz Drozdz.

Klienci leasingu w Polsce to głównie sektor mikro i małych firm. Leasingodawcy widzą, że potrzeby zakupowe konsumentów się zmieniają – przedsiębiorcy oprócz drogich i specjalistycznych maszyn coraz częściej finansują w ten sposób przedmioty codziennego, biurowego użytku.

Leasing czy zakup

W tej opcji finansowania istotne jest to, że właścicielem sprzętu jest leasingodawca. Leasingobiorca może stać się nim dopiero po zakończeniu umowy. Dlatego wielu przedsiębiorców woli kupić sprzęt zamiast brać go w leasing.

– Wśród naszych klientów biznesowych leasing nie jest najbardziej popularną metodą płatności - zdecydowanie częściej mamy do czynienia z zakupem i płatnością przelewem, kartą lub gotówką. Dodatkowo 2022 jest rokiem niższych wolumenów i ujemnej dynamiki wartości zawieranych umów leasingu. Przyczyn jest kilka – rosnące stopy procentowe i inflacja zniechęcają do zaciągania zobowiązań finansowych. Obserwujemy też generalne pogorszenie nastrojów i skłonności do inwestowania w tego rodzaju środki trwałe. Dodatkowo spory odsetek klientów - mikroprzedsiębiorców - wraz z Polskim Ładem wybrało ryczałt jako formę opodatkowania, co anuluje większość potencjalnych korzyści podatkowych z leasingu – zwraca uwagę Paweł Wilk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane