Poznaliśmy finalistów prestiżowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku. Przedsiębiorcy nominowani do nagrody udowadniają, że pomimo kryzysu polski biznes wciąż stawia na rozwój i innowacje.
Po wnikliwych analizach jury, składającego się z uznanych ekspertów branży oraz zwycięzców poprzednich edycji konkursu, wyłoniono ostateczną listę 21 finalistów z 12 firm, którzy podczas uroczystej gali zawalczą o tytuł EY Przedsiębiorca Roku.

— Tegoroczna edycja konkursu EY Przedsiębiorca Roku jest szczególna. Już po raz 20. właściciele polskich firm stają do rywalizacji o tytuł Przedsiębiorcy Roku i możliwość reprezentowania polskiego biznesu podczas światowego finału. Kto wygra jubileuszową edycję, tego dowiemy się podczas finałowej gali 3 marca, ale bogata historia konkursu udowadnia, że zwycięzcami zostają wyjątkowi ludzie, których firmy tworzą długoterminową wartość dla wszystkich interesariuszy — mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY Polska.
— W przygotowanie i prowadzenie programu EY Przedsiębiorca Roku co roku angażuje się ponad setka pracowników EY, którzy spotykają się z założycielami, właścicielami i prezesami firm, aby móc przygotować analizy dla niezależnego jury. Rywalizacja o tytuł laureata jest zacięta, bo w tegorocznej edycji konkursu bierze udział wielu silnych kandydatów, wywodzących się z różnorodnych branż, reprezentujących tradycyjne gałęzie biznesu i innowacyjne przedsięwzięcia.
Wspólną cechą nominowanych przedsiębiorców jest zapał do wdrażania nowoczesnych technologii, które dają im przewagę konkurencyjną — mówi Marek Jarocki, audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Nowe twarze na polskim rynku
Finalistami w kategorii „Nowy Biznes” zostały firmy: Health Labs Care oferująca suplementy diety oraz kosmetyki; Wege Siostry — producent alternatyw dla serów i masła z orzechów nerkowca; Just Join IT, właściciel portali justjoin.it, rocketjobs.pl, hellohr.pl; oraz LiveKid — platforma do zarządzania żłobkiem, przedszkolem lub szkołą. Przedsiębiorcy podkreślają, że jakość oraz dobro konsumenta były dla nich kluczem do sukcesu.
— Od początku chcieliśmy tworzyć produkty najwyższej jakości, bez kompromisów. Dobrze obrazuje to przykład sprzedawanego przez nas suplementu magnezu, który ma kilkanaście razy więcej jonów magnezu od tańszych produktów konkurencyjnych. Stawiamy na edukację, staramy się zachęcać klientów do czytania etykiet.
Ważna jest dla nas również ekologia — staramy się używać szkła i opakowań biodegradowalnych — mówi Andrzej Jacek Szlendak, współzałożyciel Health Labs Care.
To właśnie poszanowanie środowiska jest kolejnym czynnikiem, który ma szczególne znaczenie dla polskich przedsiębiorców.
— Chcemy promować ideę, że produkty roślinne to nie wyrzeczenie — tak naprawdę są nie tylko zdrowe, ale również bardzo smaczne. Dieta roślinna sprzyja także naszemu środowisku i klimatowi.
Ograniczanie nawet raz w tygodniu produktów zwierzęcych na pewno ma znaczenie — mówi Zuzanna Rzymanek-Omulecka, współzałożycielka firmy Wege Siostry.
Koło napędowe biznesu
Polscy przedsiębiorcy nie mogą rywalizować z zagranicznymi producentami w obszarze technologii? Nic bardziej mylnego.
Przykład firm wyróżnionych w kategorii „Nowe Technologie, Innowacyjność” pokazuje, że polska myśl techniczna może z powodzeniem konkurować nawet z największymi potentatami na światowym rynku. Do tegorocznych laureatów należą: Airoptic, producent innowacyjnej laserowej technologii pomiarowej; Vasco Electronics — firma, która stworzyła elektroniczny translator mowy; KFB Acoustics, zajmująca się optymalizacją wibroakustyczną produktów oraz tłumieniem hałasu w zakładach przemysłowych; a także Custom, firma oferująca meble na wymiar, dopasowane do potrzeb klientów.
— W środowisku high-tech wciąż istnieją obawy przed zakładaniem firm w Polsce. Mamy jednak wielu zdolnych specjalistów i ekspertów, którzy często pracują za granicą. Chciałem założyć swój biznes w kraju m.in. po to, by promować polską myśl technologiczną na świecie — podkreślił Paweł Kluczyński, prezes Airoptic.
Nawet w takich obszarach jak elektronika użytkowa, która wydaje się zdominowana przez zagranicznych producentów, polscy przedsiębiorcy mają szansę na osiągnięcie sukcesu.
— Udało nam się stworzyć firmę bez kapitału początkowego i osiągnąć wysoką pozycję na rynku translatorów mowy na globalnym rynku. Swoją obecnością w tym konkursie chciałbym poniekąd zainspirować polskie firmy i pokazać, że rodzimi producenci mogą sprzedawać elektronikę użytkową na całym świecie. Bo niestety polskich producentów w tym obszarze jest bardzo mało – podkreślił Maciej Góralski, założyciel i prezes Vasco Electronics.
Nowoczesna produkcja
Innowacje i wysoka jakość produktów przyświecają również przedsiębiorcom rywalizującym w kategorii „Produkcja i Usługi”. Do tegorocznych laureatów należą: gospodarstwo pszczelarskie Miodziarze; Cosmo Group, polski lider w zakresie sprzedaży lakierów hybrydowych; Pekabex, firma budowlana specjalizująca się w technologii prefabrykacji betonowych konstrukcji; oraz Elemental Holding — spółka zajmująca się recyklingiem i produkcją strategicznych dla gospodarki metali.
— Najważniejszy dla nas był pomysł i zrozumienie potrzeb konsumenta. W Polsce przez wiele lat rynek opierał się na tradycyjnych miodach „od babci”. Dlatego stworzyliśmy nowy produkt, który jest modny, ma świetny design i łączy właściwości zdrowotne z nowoczesnością — mówi Arkadiusz Sadowski, prezes i dyrektor generalny w Miodziarze.
Polscy przedsiębiorcy stawiają na technologie przyszłości, które mogą okazać się kluczem do osiągania przewagi nad zagraniczną konkurencją.
— Usprawnianie procesów produkcyjnych jest kluczowe praktycznie dla wszystkich firm chcących utrzymać się na rynku.
Według mnie głównym sposobem osiągnięcia tego celu jest automatyzacja, czyli mniej fizycznej ciężkiej pracy, a więcej myślenia i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Optymalizacja przełoży się również na przychody firmy, a co za tym idzie — na pensje pracowników — tłumaczy Robert Jędrzejowski, prezes Pekabex.
Historie wszystkich tegorocznych laureatów konkursu EY Przedsiębiorca Roku są niezwykle inspirujące i mogą być przykładem zarówno dla młodych przedsiębiorców zakładających swój pierwszy biznes, jak i obecnych na rynku firm, myślących o dalszym rozwoju i ekspansji.
© ℗