Na szczycie listy znalazło się też terminowe wypłacanie wynagrodzeń, co przecież wynika z przepisów prawa pracy i co trudno traktować jako formę szczególnego traktowania pracowników. Aż 66 proc. przedsiębiorców nie przeszkodziło to jednak uznać tego działania za ponadstandardowe.
To wniosek z badań PARP analizujących rozwój standardów CSR w firmach MŚP w Polsce. Dopełnienie tego obrazu znajdziemy w odpowiedziach pracowników. Na kwestie finansowe zwracają uwagę przede wszystkim zarabiający bardzo mało. Badanie przeprowadzone przez Work Service pokazało jednak, że dla lepiej zarabiających i wykształconych coraz większe znaczenie mają kultura organizacyjna i istotne dla firmy wartości. Te elementy wpływają na atmosferę pracy, co jest podkreślane już na etapie rozmów kwalifikacyjnych.
Dobra atmosfera w pracy, znajdująca potwierdzenie w firmowym systemie wartości, ma dla nas znaczenie od lat. Bagatelizowanie tego aspektu przez część pracodawców nasiliło się podczas spowolnienia gospodarczego. Trzeba jednak pamiętać, że na rynek pracy weszli w tym czasie pracownicy reprezentujący pokolenie Y (urodzeni po 1983 r.). Ich oczekiwania są wysokie, a na czołowej pozycji znajduje się podejście przyszłego pracodawcy do społecznej odpowiedzialności biznesu.
Pracodawcy często utożsamiają społeczną odpowiedzialność firmy z uczciwym i rzetelnym prowadzeniem działalności gospodarczej, a także z zapewnieniem godziwych warunków pracy. Zbyt rzadko uświadamiają sobie, że obowiązki tego typu wypływają z przepisów prawa i etyki działalności biznesowej. Pracownicy oczekują natomiast podejmowania dodatkowych inicjatyw i działań, które nie wynikają z konieczności wypełniania zobowiązań prawnych. Sfera wartości w pracy ma dla nich istotne znaczenie. Większość przyznaje, że nie tylko wie, jakie wartości się liczą w firmie, ale także kieruje się nimi w pracy.
Stopniowo wzrasta liczba firm, które doceniają rolę CSR w podnoszeniu jakości zarządzania, w tym w budowaniu dobrych relacji wewnętrznych. Znajduje to potwierdzenie w definiowanych na nowo strategiach uwzględniających ważne i podnoszone przez pracowników kwestie etycznego postępowania, równych szans, poszanowania różnorodności, kreowania ścieżek rozwoju, sprawiedliwego traktowania i odpowiedzialnej rekrutacji. Mamy do czynienia z kształtowaniem się pracowniczego CSR. Coraz wyższa jest nasza świadomość jako konsumentów, tym bardziej jako pracowników. Pracodawcy, którzy to dostrzegają, będą mieli większe szanse na pozyskanie i utrzymanie osób zaangażowanych, lojalnych i odpowiedzialnych.
Z badania „The Millennial Survey 2014” firmy Deloitte wynika, że przedstawiciele pokolenia Y oczekują, że firmy, w których pracują, w większym stopniu zaangażują się w rozwiązywanie ważnych problemów: bezrobocia, nierówności społecznej i gospodarczej, skutków zmian klimatycznych. Czas na odzwierciedlenie tych oczekiwań w konkretnych strategiach i inicjatywach podejmowanych przez firmy wspólnie z pracownikami.
ANNA PAWELSKA
dyrektor działu audytu i CSR Martis Consulting