Która płeć jest bardziej szczera w biznesie

Justyna Klupa
opublikowano: 2023-03-06 20:00

Kobiety są bardziej uczciwe od mężczyzn w relacjach handlowych. Częściej przyznają się do błędu i zwracają kontrahentowi omyłkową nadpłatę – wynika z badań.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kto jest według przedstawicieli firm bardziej szczery w relacjach handlowych?
  • Kto jest bardziej empatyczny w biznesie?
  • Kto częściej płaci na czas i uprzedza o ewentualnych opóźnieniach?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Coraz więcej pań jest aktywnych w biznesie, choć wciąż jest on zdominowany przez mężczyzn. W lutym 2023 r. jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce ponad 942 tys. kobiet. Równocześnie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) widnieje 1,8 mln firm prowadzonych przez panów – wynika z analizy danych Transparent Data.

Z kolei w zarządach spółek zasiada odpowiednio 194 tys. kobiet i 586 tys. mężczyzn. Najwięcej pań jest członkami zarządów w spółkach z o.o. (162,1 tys.) i jawnych (22,6 tys.), a najmniej w komandytowo-akcyjnych (554) i prostych spółkach akcyjnych (386).

Co ciekawe, z badania „Rzetelna w biznesie” przeprowadzonego przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że obie płcie w kwestiach dotyczących zarządzania biznesem postrzegane są podobnie. Raport z badania pokazuje jednak pewne różnice.

Mimo że kobiet w zarządach i prowadzących jednoosobową działalność jest mniej, to właśnie one uważane są przez pytanych przedsiębiorców za bardziej uczciwe w relacjach handlowych. Ankietowani są zdania, że panie częściej niż mężczyźni przyznają się do błędu i zwracają kontrahentowi omyłkową nadpłatę.

Rzetelność i empatia

Obie płcie są w równym stopniu słowne, terminowe i uczciwe – takiego zdania jest 70 proc. respondentów. 17 proc. uważa, że to panowie są bardziej rzetelni, a 11 proc. wskazuje na panie. Kobiety według przedstawicieli firm wyróżniają się większą wyrozumiałością względem kontrahentów z problemami finansowymi. Prawie jeden z trzech badanych uważa, że panie są bardziej empatyczne – jedynie 6 proc. wskazuje, że jest to domena panów.

– Co piąty badany uważa, że to kobiety są bardziej nastawione na budowanie trwałych, wartościowych kontaktów, opartych na zrozumieniu biznesu prowadzonego przez partnerów handlowych. Cechę tę u panów akcentuje tylko 13 proc. respondentów. Natomiast ponad dwie trzecie przedsiębiorców tak samo ocenia ten aspekt u pań i panów – mówi Katarzyna Starostka, ekspert programu Rzetelna Firma.

Uczciwość w biznesie

25 proc. pytanych przedsiębiorców uważa, że kobiety są bardziej rozważne, mniej skłonne do podejmowania ryzyka i bardziej analizują swoje działania. Z kolei 19 proc. badanych jest zdania, że to domena mężczyzn.

Panie częściej płacą na czas i uprzedzają o możliwych opóźnieniach w przelewach – to opinia 18 proc. przedstawicieli biznesu. Na panów wskazuje jedynie 12 proc. ankietowanych. Kobiety postrzegane są również jako bardziej terminowe (16 proc. odpowiedzi). Tylko 9 proc. badanych wskazuje na mężczyzn.

– Tak naprawdę uczciwość nie ma płci. Płacenie na czas powinno być normą w biznesie, bo od tego zależy kondycja firm, możliwość zatrudnienia nowych pracowników i inwestowania w rozwój – zauważa Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.