Kuchnia otwarta, ale zabudowana

Sprzedaż kuchennego AGD do zabudowy rośnie w Polsce w ostatnim czasie co najmniej dwa razy szybciej niż sprzętu wolnostojącego.

W Polsce z roku na rok sprzedaje się coraz więcej urządzeń AGD. Nie oznacza to jednak, że wszystkie typy lodówek, zamrażarek, zmywarek czy mikrofalówek cieszą się jednakowym popytem.

— Od kilku lat sprzedaż sprzętu do zabudowy rośnie znaczenie szybciej niż wolnostojącego — mówi Piotr Stelmachów, dyrektor dywizji AGD w firmie Samsung Electronics Polska.

Podobne obserwacje mają inni krajowi producenci tego typu urządzeń, m.in. Whirlpool i BSH, właściciel takich marek, jak Bosch i Zelmer. Potwierdzają to także statystyki branżowego związku pracodawców APPLiA Polska. Wynika z nich, że sprzedaż urządzeń do zabudowy — począwszy od chłodziarek różnego typu poprzez piekarniki aż po kuchenki mikrofalowe — rośnie co najmniej dwa razy szybciej niż AGD wolnostojącego. Szczególnie wyraźnie widać to w przypadku kuchenek mikrofalowych: sprzedaż wolnostojących urządzeń tego typu wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat o niespełna 40 proc., a tych do zabudowy niemal się podwoiła. Piekarników do zabudowy sprzedaje się już więcej niż wolnostojących kuchenek z piekarnikami. Identycznie już od lat jest w przypadku zmywarek.

Grubsze portfele

Zdaniem Wojciecha Koneckiego, dyrektora generalnego APPLiA Polska, na to, że kuchenny sprzęt do zabudowy staje się coraz bardziej popularny, wpływa szereg czynników.

— Jednym z nich jest z pewnością rosnąca zamożność społeczeństwa.Sprzęt do zabudowy jest przeciętnie droższy niż wolnostojący — nie tylko dlatego, że to zazwyczaj urządzenia nieco wyższej klasy, ale również dlatego, że mają dodatkowe prowadnice, wentylację itp. — wyjaśnia szef związku.

Rosnąca zasobność portfeli powoduje, że rośnie popyt na nowe mieszkania i zmienia się sposób aranżacji kuchni.

— W efekcie wybierane są coraz częściej droższe, zaawansowane technologicznie urządzenia premium do zabudowy, które dają nie tylko większą swobodę w projektowaniu wnętrz, ale oferują też więcej niż jedynie podstawowe funkcje — dodaje Piotr Stelmachów.

Samsung szacuje, że w tym roku sprzeda o 7-10 proc. więcej urządzeń do zabudowy niż rok wcześniej.

Być jak Makłowicz

— Jako konsumenci chcemy mieć jak największy wpływ na wygląd naszych kuchni. Coraz większą wagę przywiązujemy nie tylko do funkcji urządzeń, ale również ich dizajnu — mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji w Whirlpool Company Polska.

Przedstawiciele BSH zauważają, że wzrost sprzedaży takich urządzeń może wynikać również z nowego stylu budownictwa mieszkaniowego, gdzie kuchnia jest otwarta na salon. Także Wojciech Konecki przypomina, że kiedyś kuchnia w polskim mieszkaniu była miejscem ukrytym, niemal wstydliwym, do którego absolutnie nie zapraszało się gości. Teraz jest dokładnie odwrotnie.

— Kuchnia, często połączona z salonem, to miejsce, w którym toczy się życie towarzyskie. Bywa nawet wizytówką domu. Do tego przyczyniła się popularność telewizyjnych programów poświęconych gotowaniu, moda na wspólne kucharzenie — mówi przedstawiciel APPLiA Polska.

Dziś całą kuchnię można urządzić w jednym stylu. To dla wielu osób ma bardzo duże znacznie. Meble współgrają nie tylko z lodówką, zmywarką czy sprzętem do gotowania, ale — ponieważ zabudowa objęła także małe AGD — również z okapem, ciśnieniowym ekspresem do kawy czy nawet kuchenką mikrofalową.

— Dodatkowo zabudowa kuchenna poprawia ergonomię pracy w kuchni poprzez możliwość zamontowania urządzenia na wysokości rąk — dodaje Andrzej Maślak, szef PR w BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Jego zdaniem, tego typu wyjątkowe sprzęty mogą stanowić dodatkowy element podnoszący prestiż ich użytkownika.

Rozwiane obawy

Wojciech Konecki przyznaje, że kiedyś klienci niechętnie kupowali sprzęt do zabudowy.

— Obawiali się, że w razie jego wymiany będą musieli również kupić nowe meble kuchenne, albo odwrotnie, że wymiana mebli będzie się wiązała z koniecznością zakupu nowej lodówki i zmywarki. Teraz już takiego ryzyka nie ma, mamy daleko idącą standaryzację — wystarczy wymienić samą obudowę. To również przyczynia się do rosnącej popularności AGD do zabudowy — uważa menedżer.

Branża jest przekonana, że ten sektor będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał.

— Zdecydowana większość nabywców nowych mieszkań decyduje się na kupno meblowej zabudowy kuchennej. Taki jest również trend na świecie i Polacy doskonale się w niego wpisują — podsumowuje Andrzej Maślak. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Kuchnia otwarta, ale zabudowana