Kurtyka o wsparciu dla Izery: wielkie, globalne koncerny motoryzacyjne zaczynały od państwowego wsparcia

PAP
opublikowano: 2021-10-17 13:16

Wszystkie wielkie koncerny motoryzacyjne na świecie zaczynały od państwowego wsparcia - powiedział PAP minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, oceniając dokapitalizowanie kwotą 250 mln zł spółki ElectroMobility Poland, producenta Izery.

„PB” pisał w sierpniu o wyłożeniu przez państwo 250 mln zł i o tym, że na fabrykę do ich produkcji potrzeba jednak miliardów.

"Bardzo dobrze, że projekt budowy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego został dofinansowany środkami publicznymi, bo wszystkie wielkie koncerny motoryzacyjne na świecie zaczynały swój rozwój od silnej roli państwa" - powiedział PAP szef resortu klimatu.

"Wystarczy spojrzeć na czempionów azjatyckich jak Południowa Korea czy Japonia, na których się często wzorujemy" - dodał.

- Priorytetem jest podpisanie umowy na platformę oraz symboliczne wbicie łopaty pod fabrykę jeszcze w tym roku - mówił w kwietniu Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
fot. Marek Wiśniewski/Puls Biznesu

Rola państwa nie do przecenienia

Jak zaznaczył Kurtyka, te kraje były w stanie wylansować własny przemysł motoryzacyjny, który stał się dźwignią wzrostu dla całego państwa, ale zanim do tego doszło, rola państwa, jako kapitału początkowego była nie do przecenienia. Wskazał, że spółka EMP musi funkcjonować w warunkach rynkowych.

"Ma już zespół złożony z bardzo wysokiej klasy polskich specjalistów, również przyciąga Polaków z wielkich światowych koncernów zajmujących się elektromobilnością, którzy widzą szanse na realizacje aspiracji o polskiej marce motoryzacyjnej" - dodał.

Przypomniał, że spółka jest w trakcie wyboru platformy.

"To jest fundamentalna decyzja, bo to jest kluczowy parametr architektury technicznej pojazdu, który wiąże się z określonym rozwojem technologii i z określonym rynkiem" - wyjaśnił. Jak podkreślił to jest decyzja spółki.

EMP zaprezentowała dwa prototypy aut marki Izera rok temu: czerwony hatchback i biały SUV.
Marek Wiśniewski

Przygotowania do budowy fabryki w Jaworznie

29 lipca br. spółka ElectroMobility Poland poinformowała, że podpisała ze Skarbem Państwa umowę inwestycyjną, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł.

Prezes EMP Piotr Zaremba na początku sierpnia tłumaczył, że pozyskanie dodatkowych środków (250 mln zł) ma pozwolić na finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami, rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy dla Izery, czy działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie - gdzie mają być produkowane polskie elektryki.

Na koniec lipca 2020 roku odbyła się premiera polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Firma ElectroMobility Poland przedstawiła wtedy dwa prototypy samochodów elektrycznych (w wersji SUV i hatchback).

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych – PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wynosiła 70 mln zł.