Kwestie prawne i cyfryzacja kluczowe w problemach sektora MŚP

  • PAP
opublikowano: 23-06-2021, 15:27

Kwestie prawne i cyfryzacja to kluczowe aspekty problemów małych i średnich przedsiębiorstw - wynika z dyskusji, które odbywały się podczas zorganizowanej w środę debaty Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii "Aspekt prawny w działalności MŚP".

Dyrektor departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych Grzegorz Płatek ocenił, że w ciągu ostatnich kilku lat w polskim sektorze MŚP i jego relacji z administracją publiczną zaszły zmiany, których istotnym elementem jest dialog z przedsiębiorcami.

"Co kilka lat zbieramy propozycje w ramach debat i konsultacji. Są one poddawane wewnętrznej analizie i raz na półtora roku bądź raz na dwa lata wypracowujemy pakiety regulacyjne" - powiedział Płatek. Jak wskazał, owocem tego jest m.in. reguła prawna, kierująca działanie legislacji w stronę pouczania przedsiębiorcy, nie zaś nakładania na niego kar, a także ustawa o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym.

"Innym blokiem prac są sprawy związane z sukcesją, a także nowa ustawa o prawie zamówień publicznych. Największą zmianą jest jednak konstytucja biznesu, która wprowadza ogólne podstawy relacji między przedsiębiorcami a administracją publiczną" - ocenił Grzegorz Płatek.

Dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw MRPiT Wojciech Paluch uważa, że jedną z istotnych zmian prawnych, które stwarzają otoczenie przyjazne przedsiębiorcom, jest możliwość zawieszenia działalności bezterminowo. "Zostawiliśmy swobodę decyzji o tym, jak długo przedsiębiorca chce być zawieszony, jemu samemu" - powiedział. "To nie państwo decyduje, jakie są potrzeby przedsiębiorcy, to on sam ma większe pole manewru" - dodał.

Jak wskazał Paluch zmiany, które resort wprowadza w regulacjach dotyczących firm, bardzo często są wskazywane przez samych przedsiębiorców. Przykładem tego jest regulacja, która ma zablokować możliwość stosowania klauzul niedozwolonych wobec przedsiębiorców, którzy są też konsumentami i nabyli na fakturę produkt dla swojej firmy, który okazał się wadliwy.

Reprezentujący PARP dyrektor departamentu rozwoju start-upów Marcin Seniuk wskazał, że aspekty prawne działalności MŚP znajdują swoje odzwierciedlenie również w sytuacji polskich start-upów. Wsparcie prawne jest dla firm z tego segmentu kluczowym elementem, bo "ryzyka rynkowe wpisane w sektor są oczywiste" - ocenił Seniuk.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jego zdaniem wsparcie dla start-upów związane jest przede wszystkim z obsługą relacji inwestorskich, a coroczne dotacje pochodzące z MRPiT niezbędne w realizacji zadań, choć - jak ocenił - środki na ten cel wciąż są za małe, gdyż zapotrzebowanie dwukrotnie przewyższa ich wielkość. Jak zapowiedział Seniuk, w III kwartale PARP będzie otwierać konkurs, w którym start-upy będą mogły otrzymać darmowe usługi pomagające "obronić swój pomysł w relacji z rynkiem".

Ryzyka związane z cyfryzacją, takie jak blockchain czy kryptowaluty, zdaniem Seniuka niwelowane są w sektorze start-upów na poziomie regulacyjnym przez działania akceleratorów.

Zdaniem dyrektora departamentu gospodarki cyfrowej w MRPiT Dominika Wójcickiego, jeśli chodzi o aspekt prawny działalności MŚP, to rolą resortu jest stworzenie możliwości, z których przedsiębiorca może skorzystać, i na tym polegają jego zadania legislacyjne. Następnie, według Wójcickiego, zadaniem ministerstwa jest wytłumaczenie przedsiębiorcom, jak z tych możliwości mogą korzystać, i temu ma służyć zaprojektowany przez MRPiT serwis biznes.gov.pl. W maju portal ten - jak mówił - odnotował 6 mln odsłon. "Coraz więcej przedsiębiorców wskazuje go jako źródło pożytecznych informacji" - powiedział.

Jak dodał, obecnie 50 proc. usług, które przedsiębiorcy dokonują w związku z zakresem działalności MRPiT, odbywa się online. "Projektujemy już e-doręczenia. To sposób, który może pozwolić zastąpić korespondencję papierową i coś, o czym chcemy dziś rozmawiać z przedsiębiorcami" - powiedział Wójcicki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane