Francuska firma przejmuje mleczarnię Obory
Lactalis przyspiesza ekspansję nad Wisłą. Kupuje znaczącego producenta napojów mlecznych i już myśli o kolejnych akwizycjach.
Francuska grupa Lactalis, znana na świecie z produkcji serów President oraz Galbani, po ponad rocznej przerwie znów zdecydowała się na przejęcie w Polsce. Ma już u nas zakłady produkujące sery oraz twarogi, więc tym razem na cel wzięła zakład specjalizujący się w produkcji napojów mlecznych (jogurty, kefiry itp.).
Zakład z potencjałem
— Podpisaliśmy umowę zakupu 100 proc. udziałów w zakładzie mleczarskim Obory. Aby sfinalizować transakcję, potrzebujemy jeszcze zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma posiada bardzo nowoczesny i wydajny zakład, którego potencjał chcemy wykorzystać do rozwoju sprzedaży i walki o mocną pozycję na rynku napojów mlecznych — mówi Piotr Walczak, prezes Lactalis Polska.
W 2007 r. firma Obory wypracowała 64 mln zł przychodów ze sprzedaży, podczas gdy grupa Lactalis Polska 236 mln zł. Po przejęciu jej sprzedaż przekroczy więc 300 mln zł. To niemało, ale jednak ciągle dużo mniej od liderów branży (Mlekpol, Mlekovita), których przychody zbliżają się do 2 mld zł rocznie.
Lactalis nie powiedział jednak ostatniego słowa.
— Planujemy dalszy dynamiczny rozwój. W ostatnim czasie obserwujemy większą otwartość do prowadzenia rozmów w sprawie konsolidacji ze strony firm z branży. To skutek pogorszenia się sytuacji na rynku w ostatnich miesiącach, które spowodowało obniżenie rentowności firm nie tylko w Polsce, ale także całej Europie — mówi Piotr Walczak.
Nieuniknione fuzje
Przedstawiciele branży podkreślają, że w ostatnich miesiącach ceny produktów mleczarskich mocno spadły, podczas gdy ceny skupu mleka utrzymują się na wysokim poziomie, co mocno uderza w zyski firm. Coraz mocniej daje się im we znaki także rosnący import z zachodu.
— Obserwowana dekoniunktura prowadzi do zmian strukturalnych w przemyśle mleczarskim, a w konsekwencji także do zniknięcia z rynku wielu przetwórców, jak również wielu podmiotów skupujących — mówi Elżbieta Nitecka, dyrektor biura zarządu Związku Prywatnych Przetwórców Mleka.
Według szefa Lactalis Polska, konsolidacja branży przyspieszy w ciągu najbliższych miesięcy.
— W ciągu pięciu lat liczba firm mleczarskich w Polsce powinna zmniejszyć się do 70- -80. Na rynku będzie miejsce tylko dla dużych graczy oraz grupy firm wyspecjalizowanych w niszowym asortymencie — ocenia Piotr Walczak.
Silny gracz
Lactalis to francuska firma mleczarska, należąca do rodziny Besnier. W 2007 r. osiągnęła globalną sprzedaż na poziomie 9,6 mld EUR. Z tego jej najsilniejsze marki serów: President i Galbani zanotowały roczną sprzedaż na poziomie odpowiednio 1,3 mld EUR oraz 1,2 mld EUR. Grupa Lactalis ma 125 zakładów w 21 krajach. Rocznie przerabia 8,8 mld litrów mleka. Blisko połowę produkcji stanowią sery, które sprzedaje w 146 krajach.