Rok 2020 przewrócił do góry nogami warunki prowadzenia biznesu w niemal każdej specjalności. A jak wpłynął na branżę e-commerce, która od swojego zarania jest w awangardzie gospodarczych przemian? Na to pytanie „Puls Biznesu” spróbuje odpowiedzieć po opracowaniu siódmej już edycji rankingu „e-Gazele Biznesu”. To zestawienie najbardziej dynamicznych małych i średnich firm działających w e-biznesie będzie tym ciekawsze, że powstanie w warunkach, w których popyt na usługi większości z nich po prostu eksplodował. Jednak za jego wzrostem podążyło zaostrzenie, i tak już zażartej, konkurencji, a czasami również konieczność szybkiego dokonywania inwestycji w niepewnych warunkach rynkowych i przy utrudnionym kontakcie z kontrahentami.

Krótkie przypomnienie
Publikowany w „Pulsie Biznesu” i portalu pb.pl ranking e-Gazel Biznesu ideą i nazwą nawiązuje do organizowanego przez nas od ponad 20 lat zestawienia „Gazele Biznesu”, które skupia najbardziej dynamiczne małe i średnie przedsiębiorstwa. Różnica polega na tym, że dla e-Gazel internet jest podstawowym środowiskiem działania, podczas gdy dla ich „analogowych starszych sióstr” stanowi on zwykle uzupełniający kanał sprzedaży.
W naturze gazela to zwierzę delikatne, ale niezwykle szybkie. Z analogii do świata natury wzięły się właśnie nazwy naszych rankingów małych i średnich firm. O ile jednak „analogową” Gazelą Biznesu może zostać tylko przedsiębiorstwo, które w ciągu trzech kolejnych lat wykazało przyrost obrotów i zysku, o tyle dla e-Gazel stosujemy łagodniejsze kryteria, ponieważ znaczna grupa e-firm działa na rynku krótko i nie może się wykazać wynikami finansowymi z wielu lat.
O tytuł e-Gazeli Biznesu może się więc ubiegać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w latach 2018-19 odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk w 2019 r.
Lista rankingowa jest otwarta i będzie liczyła tyle pozycji, ile firm pozytywnie przejdzie przez etap weryfikacji wyników.
Szczegółowa weryfikacja
Opracowanie rankingu spocznie na barkach specjalistów zajmujących się opracowywaniem danych finansowych w redakcjach „Pulsu Biznesu” i Pb.pl. Zweryfikują oni wyniki tych przedsiębiorstw, które wypełnią formularz zamieszczony na stronie egazele.pb.pl.
Aby uzyskać najbardziej kompletny obraz e-biznesu w Polsce, będziemy się również starali aktywnie zwiększać liczbę firm biorących udział w rankingu. W tym celu nasi ankieterzy będą telefonicznie zapraszali przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu. Dane finansowe, o których podanie będą prosili, to przychody i zysk firm z lat 2018 i 2019. Na liście rankingowej opublikujemy jednak wyłącznie wyrażony w procentach przyrost obrotów w branych przez nas pod uwagę latach, który będzie decydował o miejscu zajmowanym w naszym rankingu.
Trzy i pół miesiąca prac
Termin przyjmowania zgłoszeń upłynie 2 października 2020 r. W tym dniu zakończymy również przeprowadzanie ankiet telefonicznych. Następnie nasi specjaliści zweryfikują zebrane wyniki. Ranking w postaci drukowanego dodatku do „Pulsu Biznesu” i na portalu internetowym Pb.pl zostanie opublikowany końcu listopada 2020 r. W dniu publikacji odbędzie się uroczysta gala, na którą zaprosimy laureatów i podczas której wręczymy im pamiątkowe certyfikaty. Bardzo liczymy na to, że okoliczności wynikające z pandemii pozwolą zorganizowanie tego spotkania „w realu”, a na razie gorąco zapraszamy do udziału w rankingu i wypełniania zgłoszeń.