KOMENTARZ
MARC LE BOZEC
dyrektor ds. konsultingu, logistyki oraz klientów międzynarodowych w Cushman & Wakefield
W związku z transformacją polskiego rynku handlowego coraz bardziej widać zależność między zmieniającą się siecią sprzedaży, a efektywnie działającą logistyką, która jest w stanie dostosować się do nowych potrzeb rynku. Sprawny system logistyczny staje się koniecznością dla wielu firm i sieci handlowych działających w Polsce i zaczyna odgrywać główną rolę w konkurowaniu o klientów.
System logistyczny zawsze stanowił ogniwo łączące produkcję ze sprzedażą, czego rezultatem było dopasowanie logistyki do modelu działania poszczególnych firm. Wraz z jego zmianą w ostatnich latach zauważalna była również transformacja logistyki w Polsce przez odejście od modelu B2B na rzecz modelu B2C. Zapotrzebowanie klientów zmienia się teraz nieporównywalnie szybciej i wymaga wprowadzenia nowego, elastycznego systemu logistycznego, który sprosta nowym wyzwaniom. W logistyce taka zmiana podejścia to zastąpienie dotychczasowego modelu „push” modelem „pull”, w którym to klient, a nie produkcja, decyduje o ostatecznym kształcie sieci logistycznej. Przykładem takiej zmiany może być częściowe zintegrowanie produkcji z logistyką np. przy konfekcjonowaniu lub etykietowaniu produktów zgodnie z zamówieniami klientów (typ opakowania, dodatki, promocje itp.), czy ustalaniu poziomów zaopatrzenia przez dział sprzedaży, a nie — jak wcześniej — produkcji.
Obecnie system logistyczny stanowi również jedno z głównych narzędzi budujących lojalność klientów i pozytywny wizerunek marki na rynku. Staje się szczególnie ważny wraz z rozwojem sektora e-commerce i zmianą przyzwyczajeń klientów, którzy kupują coraz więcej w sklepach internetowych i oczekują szybkiej, taniej i sprawnej dostawy zamówionych produktów do domu. Wymaga to zintegrowania sprzedaży z logistyką i całą siecią dystrybucji. Konieczne jest wprowadzenie sprawnych systemów WMS (zarządzania magazynami) i TMS (zarządzania transportem), które pozwalają na bieżące monitorowanie poszczególnych przesyłek, pomiar efektywności i identyfikację tzw. wąskich gardeł w logistyce. Systemy te muszą być połączone z systemem zarządzającym produkcją i sprzedażą w przedsiębiorstwie. Bardzo ważne jest również stworzenie odpowiedniego interfejsu, który pozwala klientom śledzić przesyłki i prognozować termin dostawy.
Kolejną zaletą sprawnego systemu logistycznego, która może wzmocnić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa, jest możliwość zdobycia informacji na temat preferencji i zapotrzebowania poszczególnych klientów.
Innowacyjne przedsiębiorstwa wykorzystują tę wiedzę, by dopasować ofertę do faktycznych potrzeb klientów i poprawić jakość świadczonych usług. Ważna jest także logistyka zwrotna, czyli możliwość sprawnego zarządzania reklamacjami i zwrotami klientów.
Obserwowana zmiana modelu logistyki jest zależna od działań firm handlowych i w najbliższych latach będzie ulegała dalszym zmianom. Ewolucja zachowań klientów i popularyzacja sprzedaży internetowej wymagać będą wprowadzania coraz nowszych i efektywniejszych rozwiązań logistycznych, zdolnych zapewnić konkurencyjność na zmieniającym się rynku. Wpłynie to nie tylko na zwiększenie popytu na usługi logistyczne, lecz także na zaostrzenie konkurencji między operatorami logistycznymi. Ostatecznie na rynku przetrwają ci, którzy będą w stanie jak najszybciej zaadaptować się do tych zmian.