Premierzy Łotwy, Litwy i Estonii podpisali w 2017 r. porozumienie w sprawie budowy projektu Rail Baltica. W jego ramach ma zostać zbudowane 700 km torów łączących Rygę, Wilno i Tallinn oraz litewskie miasto Kowno.
Niższa cena nie skusiła
Tureckie firmy Dogus Insaat i Ictas Insaat nie przeszły do ostatniego etapu przetargu na budowę torów kolejowych na odcinku łotewskim, mimo że ich oferta była o ok. 500 mln EUR niższa niż ta, która zwyciężyła.
Powodem wykluczenia była “negatywna” opinia łotewskiej Państwowej Służby Bezpieczeństwa.
Powiązania z Rosją
Jedna z tureckich firm miała w przeszłości realizować projekty w Rosji, jak wynika z doniesień łotewskiej telewizji państwowej LTV. Wyeliminowane spółki zapowiadają, że odwołają się od decyzji.
Przetarg wygrała polsko-włosko-francuska spółka joint venture, która zaproponowała 3,7 mld EUR za realizację projektu.