W ciągu ostatnich lat dominowało przekonanie, że branża odzieżowa odpowiada za około 10 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Badania wskazują jednak, że ta wartość może być zawyżona, a rzeczywisty udział wynosi 2-4 proc. Przywołują to w swoich opracowaniach m.in. takie organizacje branżowe jak: Textile Exchange, Global Fashion, Agenda Apparel Impact Institute, branżowy think tank powiązany z Sustainable Apparel Coalition (SAC) i Textile Exchange czy World Resources Institute i kilka innych. Tymczasem, dyrektywy unijne dedykowane branży, za punkt wyjścia do wprowadzanych regulacji przyjmują zwiększoną, 10-procentową wartość emisyjności sektora odzieżowego. Powstaje więc pytanie, czy możliwym jest zbudowanie solidnych fundamentów do dalszych kroków dekarbonizacyjnych bez poznania rzeczywistych wartości, od których proces ten należy zacząć?
Z podobnego założenia wyszła firma LPP, która w 2021 r. podjęła się procesu szczegółowego wyliczenia swojego śladu węglowego w 3 zakresach. To pozwoliło na precyzyjne określenie kluczowych obszarów działalności firmy, które wymagają najpilniejszych zmian i pozwolą realnie przyczynić się do wypełnienia postulatów Porozumienia Paryskiego, czyli do obniżenia tempa wzrostu średniej temperatury na Ziemi. Podejście to dało podstawę do wypracowania celów dekarbonizacyjnych, które w 2022 r. spółka poddała weryfikacji inicjatywie Science Based Targets, a rok później, jako pierwsza firma odzieżowa w Polsce, uzyskała ich pozytywną ocenę.
W toku weryfikacji celów LPP w oparciu o aktualny stan wiedzy o klimacie, spółka zobowiązała się do obniżenia emisji, na które ma realny wpływ (zakres 1 i 2) o 42 proc. do 2030 r. w porównaniu do roku bazowego 2021. Cel ten osiągnięto już w 2023 r., kiedy to redukcja sięgnęła aż 63,9 proc., a to za sprawą podpisania przez LPP jednego z największych kontraktów w Polsce na zakup i dostawę energii ze źródeł odnawialnych. Dziś zarówno biura firmy w Polsce, ale też jej centra dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim i Brześciu Kujawskim są zasilane energią wiatrową. Jednak to nie koniec procesu dekarbonizacji. Chcąc utrzymać poziom zadeklarowanych redukcji do 2030 r., spółka podejmować będzie kolejne działania dostosowane do skali wzrostu biznesu.
Największym wyzwaniem pozostaje jednak redukcja śladu węglowego firmy generowana pośrednio, a zatem w wyniku operacji całego łańcucha dostaw. Te bowiem odpowiadają aż za 99 proc. śladu spółki. Co prawda w 2023 r. producent odzieży obniżył emisje wynikające z zakupu towarów i usług o ponad 6 proc. w przeliczeniu na sztukę zakupionego produktu, jednak cel redukcyjny jaki w tej kategorii postawiła przed sobą firma sięga blisko 52 proc. Oznacza to konieczność wdrożenia przez spółkę dalszych zmian, zwłaszcza w procesach produkcji odzieży. Z tą myślą LPP planuje m.in. zwiększać w swoich kolekcjach wykorzystanie surowców o niższym śladzie węglowym oraz stawiać na tzw. materiały preferowane, czyli takie włókna lub surowce do produkcji materiału, które w porównaniu ze swoimi odpowiednikami konwencjonalnymi mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko, a jednocześnie zapewniają większe korzyści dla klimatu, przyrody i ludzi.
Tu w dużej mierze spółka skoncentrowała swoją uwagę na włóknach z recyklingu, które stały się ważnym elementem cyrkularnych planów LPP. Mając na uwadze wytyczne UE, która wskazuje, że od 2030 r. odzież wprowadzana na rynek będzie musiała być wykonana z materiałów z recyklingu oraz będzie nadawała się do recyklingu, spółka podjęła współpracę z polskim start-upem Use Waste. Jej celem było opracowanie skalowalnej i uzasadnionej ekonomicznie technologii recyklingu odpadów poliestrowych. Pierwszy etap badań zakończony został sukcesem, a pozytywne efekty laboratoryjne skłoniły LPP do ich kontynuacji, ale tym razem w zakresie przetwarzania tekstyliów z mieszanek materiałowych. O potrzebie zmian podejścia do zasobów, mówią też wyniki badań przeprowadzonych przez Ellen MacArthur Foundation, które potwierdzają, że osiągnięcie celów wskazanych w Porozumieniu Paryskim, wymaga intensyfikacji działania wg zasad ekonomii cyrkularnej.
Podobny postulat wdraża LPP i to nie tylko za sprawą wspomnianej współpracy z Use Waste, ale też podejmując od blisko 2 lat aktywny dialog ze swoimi klientami w ramach kampanii Dbaj o Ubranie. Promowanie odpowiedzialnego korzystania z ubrań, które może prowadzić do wydłużenia ich cyklu życia, to pomysł LPP na realne zmiany konsumenckie i krok w kierunku modelu cyrkularnego. Kolejne lata pokażą na ile przełoży się to na trwałą transformację branży. Jedno jest pewne - spółka konsekwentnie pozostaje na drodze do dekarbonizacji.



