Kompetencje pracowników mają olbrzymi wpływ na sukces firmy. Dlatego warto wiedzieć, jak nimi zarządzać.
Dzisiaj profesjonalista to nie specjalista z bardzo wąskiej dziedziny, ale osoba elastyczna, potrafiąca poradzić sobie z różnymi obowiązkami, ciągle poszerzająca wiedzę i kwalifikacje oraz umiejąca współpracować w interdyscyplinarnych zespołach. Bez precyzyjnego określenia kompetencji nie można dobrze opracować szczegółowego planu zatrudnienia, przeprowadzić rekrutacji i dobierać kadr czy właściwie ustalać wysokości wynagrodzeń, a także przygotowywać ludzi do nowych zadań w firmie.
Tadeusz Oleksyn, profesor na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, w książce „Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka” opisuje problemy tego aspektu skutecznego kierowania. Wyjaśnia podstawowe pojęcia i przedstawia kilkanaście najbardziej poszukiwanych kompetencji pracowników, m.in. wiedzę, doświadczenie, kreatywność, samodzielność, decyzyjność i umiejętności komunikacji. Osobno omawia kompetencje związane z przywództwem w organizacji i z grupami zawodowymi: biznesmenami, menedżerami i liderami, specjalistami, pracownikami merytoryczno-wykonawczymi i operacyjnymi.
Główny wniosek, jaki można wysnuć z lektury, to stwierdzenie, że jeśli zarządzanie kompetencjami ma przynieść oczekiwany skutek, musi być przede wszystkim zharmonizowane z systemami organizacji — motywowania, wynagradzania, finansowym i awansowania. Poruszo- ne w książce kwestie dotyczą głównie przedsiębiorstw, ale wiele można odnieść także do organizacji non profit i sfery budżetowej.
Niektórych czytelników może szczególnie zainteresować rozdział poświęcony zarządzaniu własnymi kompetencjami, czyli poznaniu siebie, wyznaczaniu osobistych celów, motywowaniu i planowaniu czasu.