Maluchy wejdą na nowe rynki

opublikowano: 24-02-2019, 22:00

Firmom, które mają apetyt na nowe rynki — Australię, Indie i Izrael — pomogą dotacje. Ruszyła kolejna edycja popularnego konkursu.

To już czwarta odsłona programu Polskie Mosty Technologiczne (PMT), czyli poddziałania 3.3.1 POIR. Tym razem Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), organizator naboru, zachęca małych i średnich graczy do ekspansji na rynkach Australii, Indii i Izraela. Przedsiębiorcy nie powinni jednak zwlekać ze składaniem wniosków o dofinansowanie. Mają na to czas tylko do 27 marca. Stawką w projekcie PMT jest grant w wysokości 200 tys. zł na opracowanie i wdrożenie strategii ekspansji zagranicznej. Największe szanse na wsparcie mają MŚP, które przedstawią innowacyjne oferty. Co ważne, okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż dziewięć miesięcy. Dotychczas rządowa agencja przeprowadziła trzy nabory z poddziałania 3.3.1 POIR. Na pierwszej liście beneficjentów znalazło się 31 firm, które chcą podbić kraje Ameryki Północnej. Niebawem PAIH opublikuje wyniki naboru dalekowschodniego, a następnie rozstrzygnie konkurs dla eksporterów zainteresowanych rynkami ZEA i Kenią.

— W tym roku na pierwszy ogień poszły Australia, Izrael i Indie. Od ponad sześciu miesięcy działają tam zagraniczne biura handlowe (ZBH) PAIH — mówi Ada Dyndo, kierowniczka ZBH w Mumbaju.

Podkreśla, że Indie są atrakcyjne dla polskich przedsiębiorców nie tylko ze względu na wielkość i różnorodność rynku, ale również z powodu wysokiego tempa wzrostu PKB.

— PAIH rozpoznała branże największych szans. Wśród nich są sektory: spożywczy, maszyn i urządzeń, biotechnologiczny, farmaceutyczny i meblowy. W ciągu pół roku od otwarcia biura w Indiach polskie firmy, dzięki naszym ekspertom, znalazły kontrahentów i uczestniczyły w spotkaniach bilateralnych i seminariach poświęconych rynkowi indyjskiemu i kulturze biznesowej. Wzięły też udział w misji biznesowej do tego kraju. Wiemy, jak ważne jest wsparcie na tak odległym rynku — zaznacza Ada Dyndo.

O granty mogą powalczyć również przedsiębiorcy zainteresowani ekspansją na Antypody.

— Australijskie społeczeństwo jest jednym z najbogatszych na świecie. Tamtejsza gospodarka rośnie w najszybszym tempie wśród krajów rozwiniętych — mówi Jakub Wilchelm, szef biura handlowego PAIH w Sydney.

Podkreśla, że zgodnie z rankingiem Doing Business Australia zajmuje 3. miejsce na świecie pod względem łatwości zakładania firmy. Szansą dla Polski może być ekspansja w sektorach związanych z zaawansowanymi usługami biznesowymi, wykorzystującymi sztuczną inteligencję, ze sprzętem medycznym, rolniczym, maszynami górniczymi, kosmetykami i ekologiczną żywnością. Natomiast szefowa ZBH w Tel Awiwie, Zofia Nojszewska, zachęca firmy do podboju izraelskiego rynku. Polacy mogą tam prowadzić biznes m.in. w branżach spożywczej, kosmetycznej i IT. Granty w kolejnych edycjach programu pomogą eksporterom w zawojowaniu Norwegii, Ukrainy i Rosji. Nabory będą dotyczyły także RPA, Egiptu i Algierii, Indonezji, Korei Południowej i Singapuru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy