Czytasz dzięki

Młodzi bez pomysłu na karierę

opublikowano: 22-10-2018, 22:00

Pokolenia wchodzące na rynek pracy potrzebują wsparcia pracodawców i polityków — apelują eksperci.

Młodzi ludzie docelowo chcieliby pracować w branży IT i nowych technologii. Okazała się ona najpopularniejsza wśród osób w wieku 18-26 lat objętych badaniem przeprowadzonym przez Deloitte na zlecenie Coca-Coli. Z raportu z badania „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?” wynika też, że bliskość miejsca pracy od zamieszkania jest czynnikiem ważniejszym przy jej wyborze niż wysokość wynagrodzenia. Tak wskazało 37 proc. ankietowanych. Finansowe kryterium jest kluczowe dla 25 proc. badanych, a stabilna umowa dla 20 proc. osób w wieku 22–26 lat.

Wyraźnie zróżnicowane są też oczekiwania finansowe. Co czwarta osoba liczy, że w przyszłości będzie wynagradzana w wysokości średniej krajowej (w tym roku to mniej więcej 3,2 tys. zł „na rękę”). Wśród młodszej grupy spodziewa się tego co piąty badany. Większość oczekuje jednak, że będzie zarabiać co najmniej dwukrotnie więcej niż przeciętna płaca. Najczęściej są to osoby najmłodsze (63,1 proc.), a najrzadziej najstarsze (57,9 proc.). Jednocześnie w tej ostatniej grupie najwięcej badanych (40 proc.) wyraziło gotowość do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej w ciągu najbliższych pięciu lat. 51,6 proc. z nich za powód takiej ewentualnej decyzji wymienia lepszą perspektywę finansową, co jest istotnym czynnikiem także dla podobnej części młodszych respondentów.

Wielu badanych nie ma jednak pomysłów na swoją przyszłość zawodową. Prawie połowa osób w wieku 18-26 lat nie wie, jak realizować swoje plany. Tylko 25 proc. zdobyło wiedzę o rynku pracy od doradcy zawodowego. Dla 47 proc. osiemnasto- i dziewiętnastolatków głównym źródłem takich informacji są rodzice. Nieco starsi (22-26 lat) w dużej części (61 proc. wskazań) szukają takich danych na stronach internetowych.

Raport pokazuje też nierówne szanse w dostępie do edukacji i dobrej pracy między osobami z dużych ośrodków, a tymi z małych miast i wsi. Młodzi z mniejszych miejscowości twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych oraz targów pracy lub edukacji. Według autorów raportu, aktywizacja zawodowa młodych musi stać się priorytetem dla wszystkich pracodawców i polityków — ze względu na sytuację demograficzną Polski i starzejące się społeczeństwo.

„Młodzi nie oczekują od nas — rodziców, polityków, pracodawców — organizowania im poszukiwania pracy, ani tym bardziej narzucania im, jaką szkołę mają wybrać lub co powinni robić zawodowo. Decyzje chcą podejmować sami. Od nas oczekują wsparcia oraz tworzenia lepszych warunków, nowych rozwiązań i wyrównywania szans w dostępie do edukacji i miejsc pracy” — czytamy we wstępie do raportu „#MłodziPrzyGłosie”.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane