Mocny spadek eksportu paliw z Chin

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2024-10-18 11:25

Do najniższych poziomów od wielu miesięcy spadły we wrześniu dostawy paliw z chińskiej gospodarki. Powodem są niskie kwoty wolumenowe oraz problemy z rentownością rafinerii.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według danych administracji celnej, we wrześniu 2024 r. eksport oleju napędowego z Chin spadł do 350 tys. ton osiągając najniższy poziom od czerwca 2023 r. Taka ilość oznacza, że eksport był o ponad połowę niższy niż w sierpniu oraz o blisko ¾ mniejszy niż we wrześniu 2023 r.

Z kolei dostawy zagraniczne w przypadku benzyny oszacowano na około 730 tys. ton, co jest najniższym pułapem od kwietnia br.

Co gorsze, prognozy nie są optymistyczne. Projekcja OilChem zakłada, że chińskie rafinerie w październiku zmniejszą eksport oleju napędowego o ponad 30 proc. w porównaniu z tempem we wrześniu.

Wśród przyczyn wymienia się zbyt małe kwoty eksportowe (do końca roku pozostało jedynie 9 mln ton) oraz niewystarczającą rentowność, co skłania przetwórców ropy do ograniczenia produkcji. Sporo do życzenia pozostawia też popyt krajowy. Zapotrzebowanie na ropę miało skurczyć się we wrześniu o około 7 proc.