Według danych administracji celnej, we wrześniu 2024 r. eksport oleju napędowego z Chin spadł do 350 tys. ton osiągając najniższy poziom od czerwca 2023 r. Taka ilość oznacza, że eksport był o ponad połowę niższy niż w sierpniu oraz o blisko ¾ mniejszy niż we wrześniu 2023 r.
Z kolei dostawy zagraniczne w przypadku benzyny oszacowano na około 730 tys. ton, co jest najniższym pułapem od kwietnia br.
Co gorsze, prognozy nie są optymistyczne. Projekcja OilChem zakłada, że chińskie rafinerie w październiku zmniejszą eksport oleju napędowego o ponad 30 proc. w porównaniu z tempem we wrześniu.
Wśród przyczyn wymienia się zbyt małe kwoty eksportowe (do końca roku pozostało jedynie 9 mln ton) oraz niewystarczającą rentowność, co skłania przetwórców ropy do ograniczenia produkcji. Sporo do życzenia pozostawia też popyt krajowy. Zapotrzebowanie na ropę miało skurczyć się we wrześniu o około 7 proc.