Ponad 47 mln zł kosztowała modernizacja drogi krajowej nr 94 Kraków-Bytom w Olkuszu (Małopolskie). W piątek zakończono inwestycję, której głównym zadaniem jest usprawnienie ruchu w tym mieście.
"Dzięki tej inwestycji poprawi się płynność ruchu w Olkuszu, nastąpi likwidacja +wąskiego gardła+ od strony Krakowa, w którym samochody tkwiły w korkach" - powiedział PAP dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Zbigniew Rapciak.
Zaznaczył, że dodatkowymi korzyściami jest poprawa bezpieczeństwa na drodze poprzez montaż sygnalizacji świetlnej w Olkuszu.
Przedsięwzięcie składało się z dwóch zadań. Pierwsze obejmowało rozbudowę drogi na długości ponad 1,5 kilometra do parametrów trasy głównej przyspieszonej, budowę dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi w miejsce uszkodzonego wiaduktu, a także budowę ekranów akustycznych, oświetlenia ulicznego, przepustów orazkanalizacji deszczowej.
Drugie zadanie to przebudowa nawierzchni obu jezdni z dostosowaniem do unijnych norm obciążeń 115 kN/oś 3,5 kilometrowego odcinka trasy od Sławkowa do Bolesława.
Inwestycję wykonało w ciągu 18 miesięcy konsorcjum firm: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych SA oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie.
Jak zaznaczył Rapciak, w przyszłym roku ruszy kolejny etap modernizacji drogi nr 94, polegający na przebudowie 12-kilometrowego odcinka w kierunku Krakowa. Na 2007 r. zaplanowano dobudowanie ok. 2-kilometrowego dojścia do węzła w Modlnicy pod Krakowem, dzięki któremu trasa uzyska bezpośrednie połączenie z autostradą A4. Łączna wartość tych inwestycji wyniesie ok. 50 mln zł.
Droga nr 94 jest główną trasą alternatywną dla płatnego odcinka autostrady A4 Kraków-Katowice. Opracowana dla niej prognoza natężenia ruchu na ten rok zakłada 21,7 tys. pojazdów dziennie.