Mostostal Płock wycofuje się z budowy nowego mostu przez Wisłę w tym mieście. Powodem jest spór z Płockim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych S.A. - Mosty Płockie, które domaga się od tego podwykonawcy 190 mln zł kary za rzekomą zwłokę w realizacji kontraktu.
Mostostal Płock zaprzecza zarzutom. Urząd Miasta uspokaja, że nowy most zostanie oddany do użytku w terminie, czyli w 2005 r.
"Powodem decyzji (wycofania się z budowy - PAP) jest to, że Mosty Płockie nie wycofały swego kuriozalnego pozwu do sądu o zapłatę przez Mostostal Płock ogromnej kwoty za zwłokę w realizacji kontraktu na konstrukcję stalową mostu. Nasze stanowisko jest takie, że kontrakt został zrealizowany w terminie i na to są dokumenty, a w związku z tym o żadnej karze nie może być mowy" - powiedział w poniedziałek PAP prezes Mostostalu Płock Wiktor Guzek.
Dodał, że pozew Mostów Płockich jest próbą wymuszenia na Mostostalu Płock wycofania się z wniosku o dopłaty do cen zawartych w kontrakcie, czego Mostostal domagał się w związku ze wzrostem cen stali.
W poniedziałek prezes Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych S.A. - Mosty Płockie był nieuchwytny. W jego sekretariacie poinformowano PAP, że przebywa w delegacji i nikt inny poza nim nie może udzielić informacji na temat sporu z Mostostalem Płock.
Pełnomocnik prezydenta Płocka ds. budowy nowej przeprawy mostowej przez Wisłę Andrzej Hancyk zapewnił, że wycofanie się Mostostalu Płock z inwestycji nie wpłynie na jej opóźnienie.
Z kolei pragnący zachować anonimowość urzędnik oświadczył, że rozstrzygnięcie sprawy należy wyłącznie do głównego kontrahenta, czyli Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych S.A. - Mosty Płockie, który powinien porozumieć się ze swym podwykonawcą albo poszukać innego.
"To jest kłopot Mostów Płockich, to oni podpisywali umowę na budowę mostu i teraz muszą sobie radzić. Jeżeli będą jakieś opóźnienia, to zawarta umowa przewiduje określone konsekwencje, w tym finansowe, związane z niewywiązaniem się z przyjętych na siebie zadań" - powiedział rozmówca PAP.
W 2002 roku Mostostal Płock podpisał kontrakt z Płockim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych - Mosty Płockie, o wartości 35,7 mln zł netto na wykonanie około 8 tys. ton konstrukcji stalowych do budowanego w Płocku nowego mostu przez Wisłę.
Kontrakt dotyczył m.in. wykonania konstrukcji stalowej przeprawy w części dojazdowej i nurtowej mostu, a także montaż części dojazdowej od strony lewego brzegu rzeki.
W skład konsorcjum, które od sierpnia 2002 roku buduje w Płocku drugi most przez Wisłę, wchodzą Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA - Mosty Płockie i Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź SA.
Inwestycja będzie kosztować około 175 mln zł. Termin jej realizacji wyznaczono na 2005 rok.
Nowy most o konstrukcji wantowej zostanie wsparty na masztach. Będzie posiadał 15 przęseł o łącznej długości 1,2 km i dwie jezdnie o szerokości 27,5 metrów.
Projekt mostu opracował jugosłowiański zespół architektów kierowany przez prof. Nikolę Hajdina z Belgradu. Został wybrany w 1997 r. w drodze ogłoszonego wówczas konkursu.
Dotychczas cała inwestycja była w znaczącej części finansowana przez budżet centralny za pośrednictwem tzw. kontraktu wojewódzkiego.
Płock ma obecnie jeden most drogowo-kolejowy przez Wisłę, wybudowany w okresie międzywojennym. W ciągu doby korzysta z niego od 24 tys. do 25 tys. pojazdów, w tym TIR-y i autocysterny z ładunkami niebezpiecznymi, a także zestawy pociągów towarowych.
mb/ mskr/ bsb/