MSP: bez inwestycji nie będzie rozwoju

Dominika Masajło
opublikowano: 03-11-2016, 22:00

Przedsiębiorcy coraz śmielej stawiają na projekty, które mają ożywić biznes. Najczęściej decydują się na wzrost mocy produkcyjnych i działania B+R

Jaki jest poziom skłonności polskich firm do inwestycji? Jakim potencjałem dysponują rodzime przedsiębiorstwa i z jakimi wyzwaniami najczęściej się mierzą? M.in. na te pytania starał się odpowiedzieć raport „Polskie firmy w obliczu wyzwań — plany, rozwój, finansowanie” przeprowadzony przez Deutsche Bank Polska. W badaniu udział wzięło 500 firm z trzech grup pod względem wielkości obrotów: do 10 mln EUR rocznie, od 10 do 50 mln i trzecia — te, których obroty przekraczają 50 mln EUR. Analiza odzwierciedla też skalę działalności polskich przedsiębiorstw — ankietowano firmy działające na rynku lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim, europejskim i globalnym.

Czas na rozkwit

Obroty i zyski polskich przedsiębiorców, którzy uczestniczyli w badaniu, prezentują się korzystnie. Gros respondentów, bo aż 64 proc., zadeklarowało, że w pierwszym półroczu 2016 r. ich firmy osiągnęły zyski. Dodatkowo ponad 40 proc. od stycznia do czerwca odnotowało zwiększenie obrotów. Badanie wykazało, że zdolność do generowania przychodów jest wprost proporcjonalna do skali działalności firmy: pierwsze półrocze na plusie zakończyło 61 proc. małych firm, 68 proc. średnich i 73 proc. dużych przedsiębiorstw. Aż 83 proc. pytanych właścicieli firm sceptycznie podchodzi do kwestii zwiększenia zatrudnienia w ciągu kolejnych sześciu miesięcy. Jedynie co trzecia osoba prowadząca swoją działalność planuje w najbliższym półroczu rozpocząć jakąś formę inwestycji. W całej przebadanej grupie poziom skłonności do rozwoju jest na zbliżonym poziomie.

— Planowane przez firmy przedsięwzięcia będą dotyczyć w głównej mierze inwestycji produkcyjnych, badań i rozwoju, infrastruktury biurowej i zakupu nowych technologii. Jest to kolejność typowa dla firm w gospodarkach rozwijających się — zauważa prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. Głównym celem obieranym przez firmy jest wzrost mocy produkcyjnych — to deklaracja 70 proc. ankietowanych. Co istotne, średnio co piąta firma zamierza zainwestować w badania i rozwój.

— Ranga nadawana — także przez najmniejsze firmy — innowacyjności, jest dobrym prognostykiem dla całej gospodarki, mającej ambicję generowania produktów i usług o coraz wyższej wartości dodanej — komentuje Maciej Sus, dyrektor departamentu klienta biznesowego w Deutsche Bank Polska.

Co ciekawe, jedynie przedsiębiorcy o europejskiej skali działalności wykazują skłonności do dalszej ekspansji na rynki globalne.

— Prawdopodobnie wynika to z innej kultury prowadzenia biznesu, szerszych kontaktów i mniejszych trudności w pokonywaniu barier wchodzenia na kolejne rynki — mówi prof. Małgorzata Bombol.

Sfinansują za swoje

Wśród firm posiadających plany inwestycyjne ponad połowa (65 proc.) swoje pomysły będzie finansować głównie z własnych pieniędzy. Co trzeci respondent chce skorzystać z produktów bankowych, a co czwarty oczekuje wsparcia ze strony funduszy unijnych. Według ekspertów inwestowanie wyłącznie własnych funduszy w rozwój firmy nie zawsze jest najkorzystniejszym wyborem.

— Własny kapitał jest relatywnie drogi, a jego ograniczone zasoby utrudniają dynamiczny rozwój lub wykorzystanie atrakcyjnych okazji rynkowych. Warto uwzględnić zewnętrzne finansowanie w planach na przyszłość, zwłaszcza gdy — jak obecnie — rynek kredytów dla przedsiębiorstw jest bardzo konkurencyjny, a stopy procentowe są na rekordowo niskim poziomie — tłumaczy Maciej Sus. Prof. Małgorzata Bombol zauważa, że badanie uchwyciło ciekawy paradoks.

— Analizowane firmy przejawiają dość niewielką chęć pozyskania finansowania zewnętrznego. Równocześnie utrudniony dostęp do finansowania jest dla nich barierą dla rozwoju działalności — mówi Małgorzata Bombol. 35 proc. przebadanych przedsiębiorców wskazało, że największą przeszkodą na drodze do innowacyjności jest utrudniony dostęp do zewnętrznego finansowania. Co czwarty biznesmen trudności w rozwoju upatruje w zatorach płatniczych, co prowadzi do kłopotów z płynnością finansową. Innymi niedogodnościami — poza finansowymi — które utrudniają progres firmy, są: problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników (13 proc.), inne zewnętrzne czynniki mające wpływ na branże (9 proc.) oraz rosnąca konkurencja (4 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / MSP: bez inwestycji nie będzie rozwoju