MSP nie wiedzą, jak walczyć z ryzykiem

Dominika Masajło
16-11-2016, 22:00

Przedstawicielom małego biznesu brakuje świadomości dotyczącej tego, jak eliminować zagrożenia związane z wahaniem kursów walut.

Przedsiębiorcy prowadzący handel z firmami zagranicznymi doskonale znają pojęcie i istotę ryzyka kursowego. Wiedzą, że rynek walutowy cechuje się nieprzewidywalnością w związku z nagłymi i znaczącymi zmianami wartości pieniądza. To duże niebezpieczeństwo dla stabilności finansowej małych i średnich firm, które są bardziej wrażliwe na wszelkie zaburzenia w gospodarce, w przeciwieństwie do wielkich korporacji.

Wiedza na temat zabezpieczenia transakcji przed niekorzystnymi zmianami notowań walut jest wciąż niewielka. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie instytucji płatniczej Akcenta, około 80 proc. firm z sektora MSP prowadzących interesy z zagranicznymi kontrahentami w żaden sposób nie zabezpiecza swoich transakcji przed zmiennym kursem walut. Natomiast aż 24 proc. importerów i 20 proc. eksporterów twierdzi, że niemożliwym jest, aby całkowicie lub w ograniczonym stopniu ustrzec się przed tym zagrożeniem. Świadomych zminimalizowania ryzyka kursowego (ale tylko w niewielkim stopniu), jest 68 proc. ankietowanych. Na rynku dostępne są metody i narzędzia pozwalające wyeliminować ryzyko kursowe. Jednym z nich jest transakcja forward. Polega ona na „zamrożeniu” ceny danej waluty, na którą nie będą oddziaływać wahania notowań. W takim przypadku eksporterzy i importerzy mają zagwarantowane przez instytucję finansową późniejszą wymianę według wcześniej ustalonego kursu. — Eksporter lub importer ma pewność co do marży, którą uzyska z danej transakcji i może lepiej zaplanować swoje finanse, ale z drugiej strony nie może od umowy na forward odstąpić, jeśli kurs rynkowy będzie lepszy niż ten zabezpieczony. Taka jest właśnie idea forwardów — tłumaczy Radosław Jarema, szef Akcenty w Polsce. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / MSP nie wiedzą, jak walczyć z ryzykiem