Mundial: telewizje liczą na dochody z reklam

Przemek Barankiewicz
opublikowano: 2002-05-27 11:40

FIFA, światowa federacja piłkarska, odsprzedała prawa do telewizyjnej transmisji najbliższych mistrzostw świata za 560 mln GBP (3 332 mln zł) – szacuje SportBusiness International. Zdaniem brytyjskiego Observera, FIFA w ostatnich czterech latach straciła aż 10 proc. z tej kwoty.

Organizacja ucierpiała z powodu kosztów organizacji mundialu oraz upadku ISL, komercyjnego partnera, który pośredniczył w sprzedaży praw do telewizyjnych transmisji. Prywatna telewizja Leo Kircha zapłaciła 1 mld GBP (5,95 mld zł) za wyłączność na mistrzostwa w latach 2002 i 2006. Giganta medialnego nie uchroniło przed bankructwem nawet odsprzedanie większości z tych praw.

Wśród klientów FIFA znajdują się brytyjskie sieci BBC i ITV, które za prawa do relacjonowania meczy zapłaciły po 50 mln GBP (297,5 mln zł) Szczególnie druga z tych telewizji liczy, że rozgrywki w Korei i Japonii pomogą jej wyjść z finansowej zapaści.

Nadzieje mediów nie są pozbawione podstaw. Spotkania obejrzy 50 mld telewidzów (licząc tych, którzy zrobią to kilkakrotnie). Większość z nich to mężczyźni w wieku 16-34 lata, czyli grupa szczególnie istotna z punktu widzenie reklamodawców.

ONO, PAP