Na niższe podatki trzeba poczekać
Ministerstwo Finansów ciągle zwleka z regulacją kosztów leasingu
WIĘCEJ OPTYMIZMU: Ministerstwo Finansów obiecało możliwość odliczania VAT-u płaconego od rat leasingu samochodów osobowych. Obniży to ceny aut i zdynamizuje rozwój leasingu w Polsce — przekonuje Piotr Czyżak, szef Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych. fot. BS
Już od dłuższego czasu Ministerstwo Finansów deliberuje nad zapisami dotyczącymi leasingu w ustawach podatkowych. Mimo zapewnień ekspertów z branży o rzekomym uzgodnieniu stanowisk, projekt ustawy jeszcze nie trafił nawet do KERM. Mimo to, resort optymistycznie zapewnia, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od początku 2001 r.
Dotychczas ustawy podatkowe dotyczące leasingu nie trafiły pod obrady KERM.
— Jeśli tak będzie dalej, to mało prawdopodobne, aby na początku 2001 r. weszły w życie przepisy regulujące aspekty podatków, szczegolnie VAT przy kontraktach leasingowych — mówi Adam Martowski, prezes BRE Leasing.
Od 9 grudnia 2000 r. będzie obowiązywać jednolita definicja leasingu oraz będą jasno określone prawa i obowiązki stron. Podstawowy warunek stawiany przez fiskusa został spełniony, a mimo to, resort finansów nadal zwleka.
— Kilka dni temu dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Sławomir Maliszewski zapewniał mnie, że wkrótce projekty ustaw podatkowych dotyczących leasingu trafią pod obrady KERM. Wyraził też przekonanie, że przepisy te mają spore szanse wejść w życie już od 1 stycznia 2001 r. Najpóźniej od lutego przyszłego roku — informuje Piotr Czyżak, szef Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych.
Raczej niewielkie są szanse na dotrzymanie tych terminów.
— Nowe przepisy miałyby określać podstawowy okres umów leasingowych, okres amortyzacji, wartości netto przedmiotów leasingu, ich hipotetyczną wartość, kwestie wykupu środka po zakończeniu umowy leasingu. Wprowadzenie w życie tych przepisów pozwoliłoby dokładnie określać, co jest kosztem, a co przychodem dla firmy leasingowej i leasingobiorcy — mówi Michał Wysocki, radca prawny z kancelarii prawnej Chałas, Wysocki i Partnerzy.
Co z VAT-em?
Fiskus uznaje, że obowiązek płacenia podatku VAT powstaje natychmiast po zawarciu kontraktu. Urzędy skarbowe liczą także VAT od łącznej sumy rat leasingowych.
— Podatek ten nie powinien być płacony tuż po podpisaniu umowy. Nieważne już, czy od ceny zakupu czy od sumy rat — twierdzi Adam Martowski.
Uważa on, że VAT powinien być płacony w momencie wystawienia przez klienta faktury za miesięczną ratę. Dodaje, że płacenie VAT-u tuż po podpisaniu umowy jednorazowo od łącznej sumy rat zamraża ogromne sumy pieniędzy nawet na parę miesięcy.
Ruszą osobowe?
Obecnie w Polsce jednym z głównych hamulców rozwoju branży jest nieopłacalność leasingowania samochodów osobowych. Podczas gdy na świecie dominuje on wśród transakcji, u nas nie istnieje, stanowiąc zaledwie ułamek procenta wszystkich umów.
— Jest tak dlatego, że klient płaci VAT podwójnie: przy zakupie i przy dokonywaniu opłat leasingowych. Zwiększa to cenę auta o blisko 49 proc. i sprawia, że atrakcyjniejsze są zwykłe kredyty bankowe — wyjaśnia Michał Wysocki.
— Ministerstwo zgodziło się, aby VAT płacony od rat leasingowych mógł być przez leasingobiorcę odliczany. Spowodować to może dynamiczny rozwój leasingu aut osobowych, bo cena leasingu samochodu byłaby porównywalna z warunkami kredytu bankowego — informuje Piotr Czyżak.
Jarosław Królak