Nagrodziliśmy publikacje, które mówią o czymś ważnym. I robią to z klasą

Karolina GuzińskaKarolina Guzińska
opublikowano: 2025-04-01 20:00

Premierową edycję konkursu na Biznesową Książkę Roku zakończyła uroczysta gala. Jury doceniło dziewięć wydanych w 2024 r. publikacji, które łączą analityczne spojrzenie z wrażliwością społeczną i głębokim namysłem nad przyszłością

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W czwartek, 27 marca, w pięknej scenerii Czytelni Głównej Biblioteki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wręczyliśmy nagrody w konkursie „Pulsu Biznesu”. Organizując go, chcieliśmy podkreślić znaczenie literatury w świecie biznesu.

Trudny wybór

— Chcemy wesprzeć czytelników w wyborze książek inspirujących i otwierających oczy, a wydawnictwa i autorów w budowaniu rozpoznawalności. Rynek książek biznesowych jest dość płytki. Nie pojawia się na nim wiele pozycji, dlatego chcemy pomóc budować pewną jakość i rozpoznawalność książkom, które są najlepsze, i w ten sposób przyczynić się do rozwoju tego rynku — powiedział prowadzący galę Ignacy Morawski, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.

Wybór był bardzo trudny — redakcja otrzymała 82 inspirujące książki od ponad 40 wydawnictw.

— Zależało nam na wybraniu książek mierzących się z najważniejszymi wyzwaniami współczesnego świata, a zarazem przyjaznych dla czytelnika — podkreślił Ignacy Morawski.

Tego zadania podjęła się komisja konkursowa, w której skład weszły autorytety naukowe, eksperci biznesowi i dziennikarze „Pulsu Biznesu”. Oceniali książki pod względem merytorycznym, językowym i wydawniczym. Nagrodzono dziewięć tytułów, przyznając pierwsze, drugie i trzecie miejsce w trzech kategoriach: książka naukowa, do której zgłaszano publikacje napisane w ramach pracy akademickiej, książka popularnonaukowa, czyli prace dziennikarzy, ekspertów i pasjonatów obejmujące szeroki zakres problemów współczesnego świata, oraz książka poradnikowa, czyli skierowana do czytelnika poszukującego wsparcia w rozwoju kariery zawodowej, biznesu czy w zarządzaniu finansami.

Superważny temat

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie była partnerem merytorycznym wydarzenia: dr hab. Piotr Wachowiak, rektor SGH, i profesor Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes honorowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, wzięli udział w obradach jury. Wraz z Ignacym Morawskim oceniali książki naukowe.

— Przeciętne książki naukowe wyjaśniają, ale nie inspirują. To intelektualny banał. Te naprawdę genialne są klarowne, śmiałe w myśleniu, łączą złożoność tematu z elegancją formy. I właśnie takie pozycje do nas napłynęły, a z nich wybraliśmy najlepsze z najlepszych — powiedział Ignacy Morawski.

Trzecie miejsce w tej kategorii zdobyła publikacja Wydawnictwa Prześwity „Nowy wspaniały świat…? Strategiczne narracje Chin a reforma systemu globalnego zarządzania” Łukasza Gacka. Na drugim uplasowało się „Pożegnanie z pańszczyzną” Piotra Korysia opublikowane przez Wydawnictwo WEI. Zwyciężyła publikacja Wydawnictwa Krytyki Politycznej „Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą” Pawła Bukowskiego, Jakuba Sawulskiego, Michała Brzezińskiego. Nagrody w kategorii książka naukowa wręczył dr hab. Piotr Wachowiak.

— Napisaliśmy książkę ekonomiczną, jednak o charakterze naukowym. Dla nas to istotne, żeby trafiła poza mury uczelni, by przeczytali ją ludzie biznesu, dziennikarze, politycy, żeby trafiła pod strzechy, bo temat nierówności jest superważny z perspektywy rozwoju naszego kraju w najbliższych dekadach. Jeśli sobie nie poradzimy z tym problemem, to — taką tezę stawiamy w naszej książce — przestaniemy gonić najbogatsze państwa na świecie — powiedział Jakub Sawulski.

Dobra historia

Książki popularnonaukowe często bywają hermetyczne i trudne dla przeciętnego czytelnika. Tymczasem zgłoszone do Biznesowej Książki Roku podają wiedzę lekko, prosto i z polotem, trafiając w punkt.
Trzecie miejsce zajęła „Demografia jest przyszłością” Mateusza Łakomego opublikowana przez Wydawnictwo Prześwity. Na drugim uplasowała się „Siła empatii. Biznes i życie w wielokulturowym świecie” Gillian Tett wydana przez Copernicus Center Press. Pierwszą nagrodę otrzymała publikacja „Lit: złoto przyszłości. Globalny wyścig o dominację w produkcji baterii i zwycięstwo w nowej rewolucji energetycznej” Łukasza Bednarskiego wydana przez Onepress/Grupa Wydawnicza Helion.

W komisji oceniającej książki zgłoszone w tej kategorii zasiedli Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte, Wojciech Chmielarz, jeden z najbardziej poczytnych pisarzy w Polsce, którego już trzy książki doczekały się ekranizacji, oraz Mirosław Konkel, dziennikarz „Pulsu Biznesu”.

— Przy ocenie książki popularnonaukowej ważna jest pierwsza część nazwy, czyli popularna, kierowana do szerokiego grona odbiorców. Dobra książka popularnonaukowa powinna być napisana w sposób zrozumiały i atrakcyjny. Jako ludzkość nie wymyśliliśmy niczego lepszego, żeby łapać uwagę odbiorców i przekazywać wiedzę o świecie, niż opowiadanie historii. Ten element, modnie nazywany teraz storytellingiem, jest bardzo ważny także w kontekście biznesowym. Warto opowiedzieć czytelnikom jakąś historię, zainteresować ich, żeby zadawali sobie pytanie, co będzie dalej, i chcieli przeczytać tę książkę, żeby tego się dowiedzieć. Nie można o tym zapominać — podkreślił Wojciech Chmielarz, mistrz kryminału.

Autorzy i wydawcy nagrodzeni w kategorii książka popularnonaukowa odebrali dyplomy i statuetki z rąk Marcina Goralewskiego, redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.

Zwycięski debiut

Chociaż literatura poradnikowa bywa banalna i przewidywalna, tytuły zgłoszone do naszego konkursu to perełki pełne głębi, inspiracji i praktycznej mądrości. Wyłowili je jurorzy: Przemysław Barankiewicz, wiceprezes CFA Society Poland i szef polskiego oddziału Finax, Michał Kanarkiewicz, mistrz szachowy, popularyzator gry w szachy, właściciel firmy szkoleniowo-doradczej Kanarkiewicz Strategy Consulting, oraz Karolina Guzińska, dziennikarka „Pulsu Biznesu”.

Trzecie miejsce zajęła „Powolna produktywność. Zapomniana sztuka osiągania sukcesów bez wypalenia zawodowego” Cala Newporta wydana przez studio Studio Emka. Na drugim miejscu uplasowała się publikacja Wydawnictwa MT Biznes „Ukryty potencjał. Ty też go masz i co z nim zrobisz?” Adama Granta. Pierwsze miejsce zajął „Władca finansów. Fantastyczny przewodnik po finansach osobistych” Michała Mikołajczyka opublikowany przez wydawnictwo Maklerska.pl.

— Dla mnie to niesamowite wyróżnienie, którego się nie spodziewałem, ponieważ książka jest moim debiutem literackim. Może ta nagroda będzie impulsem do działania i powstaną kolejne tomy nawiązujące do „Władcy pierścieni” J.R.R. Tolkiena. Cieszę się, że jury doceniło książkę i mam nadzieję, że czytelnicy też ją docenią — powiedział Michał Mikołajczyk.

Nagrody w kategorii książka poradnikowa wręczał autorom i przedstawicielom wydawnictw Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao S.A., mecenasa konkursu na Biznesową Książkę Roku.

— Zdecydowaliśmy się zostać mecenasem tego konkursu z dwóch powodów. Po pierwsze — to szczytna idea i dobry konkurs, a po drugie — Cezary Stypułkowski, prezes Banku Pekao S.A., jest wielkim miłośnikiem książek. Trudno złożyć mu wizytę i wyjść bez książki — powiedział ekonomista.

Rozdanie nagród zakończyło oficjalną część gali. Podczas kuluarowych rozmów w nieoficjalnej części okazało się, że nie tylko redakcja „Pulsu Biznesu” z niecierpliwością czeka na kolejną edycję konkursu — czeka na nią także rynek wydawniczy oraz autorzy. Zaczynamy więc odliczanie do Biznesowej Książki Roku 2025.

Publikacje nagrodzone w konkursie na Biznesową Książkę Roku 2024

Książka naukowa

Za wszechstronne, pogłębione ujęcie tematu nierówności w Polsce, uwzględniające nie tylko aspekty ekonomiczne, lecz także społeczne, etyczne i historyczne oraz osadzenie ich w szerszym, globalnym kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych zwycięzcą w kategorii książka naukowa konkursu Biznesowa Książka Roku 2024 została:

„Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą” Pawła Bukowskiego, Jakuba Sawulskiego, Michała Brzezińskiego

Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Za mistrzowskie ujęcie 250 lat historii gospodarczej Polski oraz inspirację do refleksji i dyskusji nad czynnikami, które dziś mogą stymulować pomyślność naszego kraju, drugie miejsce w kategorii książka naukowa zajęła:


„Pożegnanie z pańszczyzną” Piotra Korysia

Wydawnictwo WEI

Za istotny wkład w debatę na temat przyszłego globalnego porządku – między autokratyzmem Państwa Środka a liberalno-demokratycznym modelem Zachodu – trzecią lokatę w kategorii książka naukowa zdobyła:

„Nowy wspaniały świat…? Strategiczne narracje Chin a reforma systemu globalnego zarządzania” Łukasza Gacka Wydawnictwo Prześwity

Książka popularnonaukowa

Za umiejętne połączenie rzetelności analizy z przystępnym językiem i przedstawienie skomplikowanej tematyki wpływu litu na środowisko, gospodarkę i geopolitykę zwycięzcą w kategorii książka popularnonaukowa konkursu Biznesowa Książka Roku 2024 została:


„Lit. Złoto przyszłości. Globalny wyścig o dominację w produkcji baterii i zwycięstwo w nowej rewolucji energetycznej” Łukasza Bednarskiego

Onepress /Grupa Wydawnicza Helion

Za zwrócenie uwagi na komunikaty, wartości i uprzedzenia ludzi w zarządzaniu zespołami oraz narracyjną wygodę drugie miejsce w kategorii książka popularnonaukowa zajęła:

„Siła empatii. Biznes i życie w wielokulturowym świecie” Gillian Tett

wydawnictwo Copernicus Center Press

Za odważne problemy spadającej dzietności – w kontekście społeczeństwa, gospodarki i rynku pracy – oraz za wskazanie dróg wyjścia z sieci na trzecim miejscu w kategorii książka popularnonaukowa znalazła się:

„Demografia jest przyszłością. Czy Polska ma szanse odwrócić negatywne trendy” Mateusza Łakomego

Wydawnictwo Prześwity

Książka poradnikowa

Za nieoczywisty sposób wprowadzenia czytelnika w skomplikowany świat finansów, dzięki czemu zarządzanie budżetem, planowanie czy zasada „najpierw płać sobie” stają się zrozumiałe i atrakcyjne nawet dla finansowych nowicjuszy, zwycięzcą w kategorii książka poradnikowa została:


„Władca finansów. Fantastyczny przewodnik po finansach osobistych” Michała Mikołajczyka

wydawnictwo Maklerska.pl

Za umiejętne promowanie rozwoju charakteru w świecie zafascynowanym talentem, za przystępny, oparty na badaniach przekaz oraz mistrzowskie wykorzystanie storytellingu na drugim miejscu w kategorii książka poradnikowa uplasowała się:


„Ukryty potencjał. Ty też go masz i co z nim zrobisz?” Adama Granta

wydawnictwo MT Biznes

Za sprzeczne z intuicją sekrety, które mogą znacząco zwiększyć skuteczność pracowników, jednocześnie chroniąc ich zdrowie fizyczne i psychiczne, oraz za trafną krytykę kultury pośpiechu i przeciążenia trzecią pozycję w kategorii książka poradnikowa zajęła:

„Powolna produktywność. Zapomniana sztuka osiągania sukcesów bez wypalenia zawodowego” Cala Newporta

wydawnictwo Studio Emka