Dobrą sprzedaż napędzają perspektywa wyborów samorządowych, wsparcie finansowe Unii i… obawa przed wzrostem cen od października.
W pierwszym kwartale przewoźnicy kupili w Polsce 247 autobusów, o 19,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
— Tak dobrego pierwszego kwartału na rynku autobusowym nie było w ciągu ostatnich 5 lat. Warto podkreślić, że wzrost dostaw nastąpił we wszystkich segmentach z wyjątkiem autobusów turystycznych. Dlatego już można postawić tezę, że to będzie dobry rok dla producentów — twierdzi Aleksander Kierecki, prezes firmy JMK Analizy Rynku Autobusów.
Motory wzrostu
Optymistyczna prognoza dotyczy głównie segmentu autobusów miejskich — producenci sprzedali 101 pojazdów, o 38,4 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2005 r.
— Będzie jeszcze lepiej. Samorządy chcą zdążyć z zamówieniami przed jesienną kampanią wyborczą oraz nową normą emisji spalin Euro 4 i dlatego składają rekordowe zamówienia. W tym roku autobusowe kontrakty wsparła finansowo również Unia Europejska — podkreśla szef JMK.
Euro 4 ma obowiązywać od 1 października. Przewoźnicy chcą zdążyć z zakupami przed podwyżką.
— Wstępne szacunki mówią o różnicy 25-30 tys. zł między autobusami zasilanymi jednostkami Euro 3 i Euro 4. Przy większych zakupach taboru z silnikami poprzedniej generacji da to spore oszczędności — wyjaśnia Aleksander Kierecki.
Liderzy rynku
Po pierwszym kwartale liderem sprzedaży pozostaje Autosan, który sprzedał 74 pojazdy i wyprzedził Jelcza (34 sztuki).
— Przewoźnicy częściej decydują się na odnowę taboru także ze względu na coraz ostrzejszą konkurencję. Lepszy komfort podróżowania to więcej pasażerów — twierdzi Franciszek Gaik, prezes Polskich Autobusów, przedstawicielstwa handlowego obu producentów.
Na trzeciej pozycji na rynku krajowym znalazł się Solbus z 32 sprzedanymi autobusami.
Eksport autobusów w pierwszym kwartale wyniósł 396 sztuk, o 25,31 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2005 r. Najwięcej sprzedał MAN — 129 sztuk. Niemcy wyprzedzili Volvo (127 sztuk). Brąz przypadł Scanii, produkującej autobusy w Słupsku. Firma wyeksportowała 75 pojazdów.