Według danych japońskiego ministerstwa finansów, w maju 2024 r. eksport Kraju Kwitnącej Wiśni zwiększył się o 13,5 proc. w ujęciu rocznym odnotowując szóstą z rzędu dodatnią zmianę i najwyższe tempo od listopada 2022 r.. W ujęciu wartościowym osiągnął poziom 8276,62 mld jenów. Odczyt okazał się nieco wyższy od oczekiwań rynku. Mediana prognoz ekonomistów sugerowała bowiem wyżkę rzędu 13,0 proc.
Największą dynamikę wzrostu dostaw zagranicznych zarejestrowano w przypadku sprzętu transportowego (13,6 proc.), w tym samochodów (13,4 proc.). Mocno poprawił się eksport maszyn (9,8 proc.) w tym urządzeń do produkcji chipów (45,9 proc.).
Z kolei import Japonii wzrósł w maju o 9,5 proc. pokrywając się z konsensusem rynkowym. Osiągnął pułap 9497,93 mld jenów, najwyższy od pięciu miesięcy i rosnąc drugi miesiąc z rzędu. Dynamika jego wzrostu była z kolei najmocniejsza od 16 miesięcy. Dostawy do kraju napędzane były zakupami paliw, w tym ropy i LNG.
W rezultacie, deficyt handlowy w maju nieco się zmniejszył. Luka handlowa wyniosła bowiem 1221 mld jenów (7,7 mld USD) wobec 1382 mld rok wcześniej. Jednak w porównaniu z kwietniem br. powiększyła się z pułapu 466 mld jenów. Był to drugi miesiąc z rzędu niedoboru, mimo że eksport rósł szybciej niż import.
W ujęciu geograficznym, eksport Japonii do USA wzrósł o 23,9 proc., podczas gdy dostawy do Chin zwiększyły się o 17,8 proc., a przesyłki do UE spadły o 10,1 proc.