Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska zanotowały w styczniu 2002 r. kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Z wyników nie może być natomiast zadowolona grupa Brau Union.
W styczniu 2002 r. cztery największe grupy działające na polskim rynku sprzedały niemal 1,3 mln hl piwa. Pozycję lidera utrzymała Grupa Żywiec, której strategicznym inwestorem jest Heineken (browary Żywiec, Leżajsk, EB i Warka).
Według nieoficjalnych informacji, holenderska grupa w pierwszym miesiącu roku ulokowała na rynku około 530 tys. hl piwa. To o blisko 30 tys. hl piwa więcej (6 proc. wzrostu) niż w 2001 r. Drugie miejsce należy do Kompanii Piwowarskiej, która od dłuższego już czasu depcze po piętach liderowi. Poznańska spółka do której należą browary Lech i Tychy, zdołała w pierwszym miesiącu bieżącego roku sprzedać niemal 470 tys. hl piwa. Dało to firmie kontrolowanej przez SAB wzrost sprzedaży o około 4,8 proc. w porównaniu z wynikiem osiągniętym w styczniu 2001 r. Na podobnym poziomie, jak rok temu, wypadła sprzedaż trzeciej piwnej grupy, czyli Carlsberga Okocimia.
Ze sprzedaży nie może być zadowolona austriacka grupa Brau Union. Firma, którą tworzą: rzeszowski Van Pur, bydgoski Kujawiak oraz Browary Warszawskie, w styczniu sprzedała 70,9 tys. hl piwa, wobec 92 tys. hl w styczniu 2001 r.
Cztery największe grupy opanowały w całym 2001 r. około 85 proc. rynku. Podobnie było w styczniu, a to oznacza, że globalna sprzedaż mogła oscylować wokół 1,5 mln hl.
Okiem eksperta
Wyścig liderów
Kompania Piwowarska utrzymuje dobre tempo wzrostu sprzedaży, co może skutkować zmianą lidera rynku. Trudno będzie również utrzymać pozycję Carlsbergowi Okocimowi. Browary mające wejść do struktur duńskiej firmy nie są w najlepszej kondycji. Cały sektor powinien w tym roku zanotować 2-4-proc. wzrost sprzedaży, co oznacza wyprodukowanie około 25 mln hl piwa.
Andrzej Szymański
analityk DM BIG BG