Czytasz dzięki

Nie baw się w cyfrowego chomika

opublikowano: 26-02-2020, 22:00

Polskie firmy gromadzą dane, ale z nich nie korzystają. A mimo to uważają się za biegłe w informatyce.

Jak patrzymy na ludzi, którzy wszystkie swoje stare ubrania, sprzęty i rzeczy codziennego użytku upychają w szafach bez żadnej selekcji? Oczywiście, traktujemy ich z pewną dozą lekceważenia, nazywamy chomikami i dziękujemy Bogu za to, że uchronił nas od syndromu patologicznego zbieractwa. A co powiemy o firmach gromadzących dane, lecz nigdy nierobiących z nich użytku? Jak widać, nieracjonalnie zachowują się zarówno niektórzy nasi sąsiedzi, jak i przedsiębiorstwa. 83 proc. polskich przedsiębiorców oceniło poziom cyfryzacji swoich firm jako co najmniej dobry — wynika z badania ICAN Research i Orange.

Niemniej aż 73 proc. respondentów nie wykorzystuje swoich zbiorów do analiz. Powodów jest kilka. 90 proc. ankietowanych instytucji nie ma spójnego zbioru i korzysta z różnych baz danych. Przechowywane w nich informacje w 63 proc. są niekompletne i nieaktualne, a w prawie połowie przypadków także nieuporządkowane i niespójnie nazwane. Tylko w co czwartej firmie pracownicy mają od ręki dostęp do raportów i analiz za pośrednictwem komputera. W pozostałych spółkach ktoś musi odpowiednie dane wyszukać, zebrać i dostarczyć.

— Paradoks cyfryzacji po polsku polega na tym, że im więcej systemów informatycznych wdrożymy w firmie, tym więcej godzin pracownicy stracą na własnoręczne wykonywanie prostych zadań biurowych — komentuje Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.

Informatyzacja jego zdaniem jest dobra, gdy systemy IT współpracują ze sobą. Tymczasem firmy kupują oprogramowanie od różnych dostawców i trudno mówić o kompatybilnych rozwiązaniach IT.

25082f04-4285-11ea-b77f-2e728ce88125
Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu