Nissan rezygnuje ze sprzedaży działu akumulatorów chińskiemu GSR

Koncern Nissan Motor anulował potencjalną sprzedaż swojego działu akumulatorów o szacunkowej wartości 1 mld USD chińskiej firmie GSR Capital, donosi Reuters. Tym samym otwarte zostały drzwi dla innych potencjalnych konkurentów, którym zależy na składniku, który ma kluczowe znaczenie dla dynamicznie rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych.

Drugi co do wielkości japoński producent samochodów stwierdził, że chińska firma inwestycyjna nie ma wystarczających funduszy na zakup, w efekcie czego transakcja nie mogła zostać zamknięta przed terminem 29 czerwca, kończąc proces, który miał już kilka opóźnień od czasu ogłoszenia prawie rok temu.

Zobacz więcej

Zużyte akumulatory poddawane recyklingowi w jednej z fabryk 4R Energy współpracującej w ramach joint venture z Nissanem fot. Bloomberg

W związku z zaostrzaniem globalnych przepisów dotyczących emisji spalin, globalni producenci samochodów, którzy chcą się rozwijać i masowo produkować samochody elektryczne, firmy produkujące akumulatory i producenci części samochodowych dążą do rozszerzenia produkcji akumulatorów litowo-jonowych, które są kluczowym elementem tych pojazdów. 

Producenci akumulatorów i litu reprezentują atrakcyjne aktywa dla chińskich firm, które naciskane są przez władze w Pekinie, by promować pojazdy elektryczne i pomóc krajowym producentom samochodów „przeskoczyć” silnik spalinowy, aby zbudować globalne marki samochodowe.

W sierpniu 2017 r. Nissan ogłosił plan sprzedaży Automotive Energy Supply, działu który obejmuje fabryki akumulatorów w Stanach Zjednoczonych, Anglii i Japonii. Kwoty ewentualnej transakcji nie ujawniono. Nieoficjalnie mówiono wtedy, że GSR zgodził się zapłacić Nissanowi 1 mld USD.

Od tego czasu transakcja spotkała się z szeregiem opóźnień, w tym z powodu długotrwałych negocjacji pomiędzy GSR Capital i NEC Corp,, która posiada 42 proc.  udziałów w spółce.

Nissan, który ma 51 procent udziałów, trzykrotnie przedłużył termin transakcji z pierwotnej daty zamknięcia przypadającej w grudniu 2017 r.

Firma GSR, która wcześniej inwestowała w czystą technologię i samochody elektryczne, jest nakierowana głównie na zagraniczne firmy przemysłowye i nowych technologii, w tym produkujące akumulatory samochodowe oraz firmy farmaceutyczne.

Niedawno GSR rozszerzyła swoje kontakty handlowe w Europie, godząc się w marcu zainwestować 500 mln USD w szwedzkiego producenta samochodów elektrycznych National Electric Vehicle Sweden i produkcję akumulatorów EV w tym kraju. GSR podpisała też umowę o utworzeniu joint venture o wartości 4,5 mld USD z tureckim Zorlu Holding na budowę fabryki akumulatorów w Turcji.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Nissan rezygnuje ze sprzedaży działu akumulatorów chińskiemu GSR