Norweska grupa stoczniowa rozmawiała w MG o Stoczni Gdańskiej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-03-10 17:35

Przedstawiciel norweskiej grupy stoczniowej Aker Yards ASA rozmawiał w Ministerstwie Gospodarki w sprawie Stoczni Gdańskiej (SG) - poinformował PAP w piątek p.o. prezesa SG Andrzej Jaworski.

Przedstawiciel norweskiej grupy stoczniowej Aker Yards ASA rozmawiał w Ministerstwie Gospodarki w sprawie Stoczni Gdańskiej (SG) - poinformował PAP w piątek p.o. prezesa SG Andrzej Jaworski.

    "Spotkanie było bardzo, bardzo wstępne i przedstawiciel Akera nie był w stanie odpowiedzieć na żadne zadane pytanie" - dodał Jaworski. Informację o spotkaniu norweskiej grupy stoczniowej Aker Yards ASA z przedstawicielami resortu gospodarki, potwierdziło w piątek również Ministerstwo Gospodarki. Rozmowa odbyła się 7 marca 2006r., podał resort.

    Tymczasem Stocznia Gdynia, do której należy Stocznia Gdańska, wysyła oferty do firm polskich i zagranicznych proponujące zakup zakładu. Skierowano je do kilkudziesięciu podmiotów w tym m.in. takich jak: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz PKN Orlen.

    Według nieoficjalnych informacji PAP, Stocznia Gdynia chciałaby sprzedać gdański zakład za ponad 100 mln zł.

    Informacje o tym, że norweska grupa jest zainteresowana zakupem SG pojawiają się w polskich mediach od ok. pół roku. 

    W piątek o tym, że norweska grupa stoczniowa jest zainteresowana zakupem polskiej stoczni poinformował norweski dziennik kół gospodarczych "Dagens Nearingsliv". Wiadomość tą powtarzają obecnie wszystkie niemal media norweskie.

    Zarząd Aker Yards odmawia komentarzy na ten temat, ale jego przedstawiciele nie chcą też zaprzeczyć doniesieniom.

    Aker Yards ASA jest międzynarodową grupą stoczniową należącą do największego norweskiego koncernu przemysłowego Aker ASA. Głównym jego właścicielem jest miliarder norweski Kjell Inge Roekke posiadający większość udziałów.

    Koncern, powstał we wrześniu 2004 r. z połączenia dwóch przemysłowych konglomeratów Kvaerner oraz Aker. Składa się z kilku grup, m.in. z Aker Kvaerner - działającej w sferze przemysłów wydobycia nafty, petrochemicznego, papierniczego, energetycznego, farmaceutycznego, metalowego; Aker Seafoods - przemysł spożywczy;Aker Capital - inwestycje; Aker American Shipping - żegluga oraz Aker Yards - przemysł stoczniowy.

    Ta ostatnia jest czwartą co do wielkości grupą stoczniową na świecie. Posiada 13 stoczni w Norwegii, Finlandii, Niemczech, Rumunii i w Brazylii.

    Aker Yards, która powstała w 2004 r. stale się rozrasta poprzez kupno nowych zakładów. W styczniu br. Norwegowie zakupili za 50 mln euro, 75 proc. udziałów we francuskim konkurencie Alstom Marine, zachowując prawo do zakupu pozostałych 25 proc. w 2010 r. za co najmniej 125 mln euro.

    W ten sposób w skład Aker Yards weszła największa europejska stocznia Les Chantiers de l`Atlantique w Saint Nazarie. Zatrudnia ona ponad 6 tys. pracowników, a na jej pochylniach zbudowano m.in. największy pływający obecnie statek pasażerski "Queen Mary 2".

    Norweski koncern jest też właścicielem trzech stoczni fińskich w Turku, Helsinkach i w Rauma. Specjalizują się one, podobnie jak stocznia francuska, w budowie ogromnych luksusowych statków wycieczkowych oraz promów. W Turku powstaje obecnie największy w historii żeglugi statek pasażerski "Genesis", który będzie mógł zabierać 5,4 tys. pasażerów.

    Zakup przez Norwegów w 2004 r. fińskich stoczni, stojących wówczas na krawędzi finansowego upadku, uratował je od likwidacji.

    W ubiegłym roku Aker Yards zapowiedział zamiar zakupu w 2006 r. trzech stoczni europejskich. Pierwszą z nich okazał się zakład w Saint Nazarie. Wg ocen specjalistów, Norwegowie obecnie poszukują dużej stoczni, w której chcą zlokalizować produkcję kadłubów statków na potrzeby całej grupy. Można przypuszczać, że właśnie dlatego zainteresowali się Stocznią Gdańską.